آمیار24
3999
0+
بنر زیر رسته

مادربوردها در کامپیوتر چه وظیفه ای دارند؟

 

مادربورد وظیفه ی مهمی در کامپیوتر دارد.در کنار حافظه و پردازنده های قوی این مادربورد است که حرف اول را می زند.

مادربرد یک برد مدار چاپی (PCB) است که سایر دستگاه های مدولار را هم لازم و اضافی در اختیار دارد و هم ارتباط بین دستگاه ها را تسهیل می کند تا رایانه عملکردی مناسب داشته باشد.

مادربورد-مادر بورد ها در کامپیوتر چه وظیفه ای دارند؟-آمیار24

مادربرد مثل ستون فقرات سیستم کامپیوتر است. قسمت هایی مانند CPU ، RAM ، Hard diskبه همراه دستگاه های اضافه ای چون کارت های تلویزیون ، کارت گرافیک و ... که همه در ابتدا به مادربرد متصل می شوند.

نقش یا کارکردهای مادربرد:

کامپوننت هاب: مادربرد به عنوان ستون فقرات مرکزی رایانه ای که بر روی آن سایر قسمت های مدولار مانند CPU ، RAMو دیسک های سخت نصب شده عمل می کند.

شکافها برای لوازم جانبی خارجی: مادربرد همچنین به عنوان سکویی عمل می کند که اسلات های مختلف انبساطی برای نصب سایر دستگاه ها / رابط ها در دسترس است.

توزیع برق: مادربرد همچنین وظیفه توزیع برق به اجزای مختلف رایانه را بر عهده دارد.

جریان داده: مادربرد به عنوان یک مرکز ارتباطی برای کلیه لوازم جانبی متصل کار می کند. همه لوازم جانبی از طریق مادربرد اطلاعات را ارسال یا دریافت می کنند و مادربرد ترافیک داده را مدیریت می کند.

BIOS: مادربرد یک Read Only Memory ، BIOSدارد که برای راه اندازی کامپیوتر لازم است. بنابراین مادربرد در شروع رایانه نقش ایفا می کند.

صفحه اصلی مدار چاپی در رایانه به عنوان مادربرد معروف است. نامهای دیگر این واحد رایانه مرکزی عبارتند از تخته سیستم ، مادربرد یا برد سیمی چاپی (PWB). مادربرد گاهی اوقات به Mobo کوتاه می شود 

تعداد زیادی از مؤلفه های اصلی ، که برای عملکرد کامپیوتر بسیار مهم هستند ، به مادربرد متصل شده اند. اینها شامل پردازنده ، حافظه و شیارهای گسترش می شوند. مادربرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر قسمت از کامپیوتر متصل می شود.

نوع مادربرد نصب شده در رایانه شخصی تأثیر بسیار خوبی در سرعت سیستم و قابلیت های توسعه سیستم کامپیوتر دارد.

 

مادربورد-مادر بورد ها در کامپیوتر چه وظیفه ای دارند؟-آمیار24

مؤلفه های اصلی مادربرد و عملکرد آنها

صفحه اصلی دارای برچسب ASRock K7VT4A Pro.

صفحه اصلی دارای برچسب ASRock K7VT4A Pro. | منبع

واحد پردازش مرکزی (CPU)

ریز پردازنده رایانه

 

همچنین به عنوان ریز پردازنده یا پردازنده شناخته می شود، Cpu مغز کامپیوتر است. این مسئول واگذاری ، رمزگشایی و اجرای دستورالعمل های برنامه و همچنین انجام محاسبات ریاضی و منطقی است.

تراشه پردازنده با نوع پردازنده و سازنده مشخص می شود. این اطلاعات معمولاً روی خود تراشه نوشته شده است. به عنوان مثال ، Intel 386 ، Advanced Micro Devices (AMD) 386 ، Cyrix 486 ، Pentium MMX ، Intel Core 2Duo یا iCore7.

 مادربورد-مادر بورد ها در کامپیوتر چه وظیفه ای دارند؟-آمیار24

اگر تراشه پردازنده روی مادربرد نیست ، می توانید سوکت پردازنده را به عنوان سوکت 1 تا Socket 8 ، LGA 775  در میان دیگران شناسایی کنید، این می تواند به شما در شناسایی پردازنده مناسب در سوکت کمک کند. به عنوان مثال یک پردازنده DX486 در socket3 جا می گیرد. 

حافظه دسترسی تصادفی (RAM)
حافظه کامپیوتر

 معمولا به تراشه های رایانه ای اطلاق می شود که به طور موقت داده های پویا را برای بهبود عملکرد رایانه ای حین کار ذخیره می کنند Ram یا Random access memory 

به عبارت دیگر ، این محل کار رایانه شما است ، جایی که برنامه ها و داده های فعال بارگذاری می شوند به گونه ای که هر زمان پردازنده به آنها نیاز داشته باشد ، دیگر نیازی به واکشی آنها از دیسک سخت نیست.

حافظه دسترسی تصادفی بی ثبات است ، به این معنی که وقتی خاموش شود ، محتویات خود را از دست می دهید. این با حافظه غیر فرار مانند دیسک های سخت و فلش مموری متفاوت است که برای حفظ داده ها به منبع تغذیه نیاز ندارند.

هنگامی که یک کامپیوتر به درستی خاموش شود ، تمام داده های واقع در Ram به حافظه دائمی روی هارد یا فلش مموری باز می گردند. در راه اندازی بعدی ، RAM شروع به پر کردن برنامه هایی می کند که به طور خودکار در هنگام راه اندازی بارگذاری می شوند ، روندی به نام booting. بعداً کاربر پرونده ها و برنامه های دیگری را که هنوز در حافظه بارگذاری شده اند باز می کند.

 

 

سیستم ورودی / خروجی پایه (BIOS)

 

BIOS مخفف System Input / Output Basic است. BIOS یک حافظه "فقط خواندنی" است که از نرم افزارهای سطح پایین تشکیل شده است که سخت افزار سیستم را کنترل می کند و به عنوان واسط بین سیستم عامل و سخت افزار عمل می کند. اکثر مردم اصطلاح BIOS را با نام دیگری drivers درایورهای دستگاه یا فقط درایورها می شناسند. BIOS در واقع پیوندی بین سخت افزار رایانه و نرم افزار در یک سیستم است.

 

همه مادربردها شامل یک بلوک کوچک از Read Only Memory (ROM) هستند که جدا از حافظه اصلی سیستم است که برای بارگیری و اجرای نرم افزار استفاده می شود. در رایانه های شخصی ، BIOS شامل کلیه کدهای مورد نیاز برای کنترل صفحه کلید ، صفحه نمایش ، درایوهای دیسک ، ارتباطات سریال و تعدادی عملکرد دیگر است.

سیستم BIOS یک تراشه ROM در مادربرد است که در طی روال راه اندازی (فرآیند بوت) برای بررسی سیستم و آماده سازی برای اجرای سخت افزار مورد استفاده قرار می گیرد. BIOS در یک تراشه ROM ذخیره می شود زیرا ROM حتی در صورت عدم تأمین برق به رایانه ، اطلاعات را حفظ می کند.

 

حافظه دسترسی تصادفی نیمه هادی نیمه هادی اکسید فلزی (RAM CMOS)

 

مادربورد-مادر بورد ها در کامپیوتر چه وظیفه ای دارند؟-آمیار24

مادربردها همچنین شامل یک بلوک جداگانه کوچک از حافظه ساخته شده از تراشه های CMOS RAM هستند که توسط یک باتری (که به عنوان باتری CMOS شناخته می شود) زنده می ماند حتی در صورت قطع بودن رایانه شخصی. با جلوگیری از پیکربندی مجدد کامپیوتر هنگام روشن بودن رایانه

دستگاه های CMOS برای کارکرد به نیروی بسیار کمی نیاز دارند.

RAM CMOS برای ذخیره اطلاعات اولیه در مورد پیکربندی رایانه به عنوان مثال استفاده می شود:

 انواع فلاپی و انواع دیسک سخت

اطلاعات در مورد CPU

اندازه رم

تاریخ و زمان

اطلاعات درگاه سریال و موازی

اطلاعات وصل و پخش کنید

تنظیمات صرفه جویی در مصرف برق

سایر داده های مهم که در حافظه CMOS نگهداری می شوند ، زمان و تاریخ است که توسط یک ساعت Real Time (RTC) به روز می شود.

 

 مادربورد-مادر بورد ها در کامپیوتر چه وظیفه ای دارند؟-آمیار24

حافظه نهان

حافظه نهان بلوک کوچکی از حافظه پر سرعت (RAM) است که با بارگیری اطلاعات از حافظه اصلی (نسبتاً کند) و انتقال آن به تقاضا ، عملکرد کامپیوتر را افزایش می دهد.

اکثر CPUها دارای حافظه کش داخلی (درون پردازنده) هستند که به آن سطح 1 یا حافظه نهان اولیه گفته می شود. این را می توان با حافظه کش خارجی که در مادربرد نصب شده است ، تکمیل کرد. این حافظه نهان سطح 2 یا ثانویه است.

 

 

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر