آمیار24
23196
2+
بنر زیر رسته

ترفندهای پاک کردن برچسب شیشه مربا

 

بسیاری از افراد تمایل دارند که از ظروف شیشه ای استوانه ای شکل مثل عسل و مربا و.. دوباره استفاده کنند؛ مثلا به عنوان ظرف نگهدارنده (بانکه) یا برای کارهای هنری استفاده کنند. اما متأسفانه بسیاری از آنها برچسب های سرسخت و مقاومی دارند که حذف ،کندن، برداشتن آنها به نظر سخت است.

با سامانه خدمات آنلاین آمیار 24 همراه باشید تا با رمز و راز پاک کردن برچسب های مقاومت آشنا شوید و شیشه های دسته دوم خود را به سادگی نو کنید.

 

شیشه خیلی از مواد غذایی پس از مصرف و خالی شدن، قابل استفاده است و می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. از گلدان های کوچک شیشه ای تا دست سازه های شیشه ای و حتی ریختن مواد غذایی جدید داخل آن،اما وقتی شیشه های مربا و مواد غذایی دیگر خالی می شود، برچسب های روی آن چندان زیبا نیست و حذف برچسب های هم با روش های معمول نتیجه نمی دهد.

وقتی برچسب  روی شیشه را  می کنیم اکثر مواقع اثری از چسب یا کاغذ روی شیشه باقی می ماند که با آب و اسکاچ کشیدن (مالش ، سایش) هم از بین نمی روند.خوشبختانه از بین بردن برچسب های شیشه ساده است ، ترفندهایی برای از بین بردن آثار باقی مانده بر آن نیز وجود دارد!

 

ترفند اول: استفاده از سرکه ی سفید 

1) سینک آشپزخانه یا  یک سطل را با آب داغ پر کنیدعمق آب باید به اندازه کافی باشد تا آب کاملاً شیشه مورد نظر بپوشانداگر تعداد شیشه های بیشتر از یکی بود ، عمق آب باید به اندازه ای باشد تا بزرگترین شیشه را بپوشاندهرچه آب گرمتر باشد ، چسب زیر لیبل (برچسب) را راحت تر حل می کند.

2) چند قطره مایع صابون ظرف شویی اضافه کنیداگر مایع صابون ظرف شویی در دسترس ندارید، می توانید از مایع صابون معمولی نیز استفاده کنیداین کار به شل کردن برچسب کمک کرده و حذف( کندن، از بین بردن) آن راحت تر خواهد شد.

3) مقداری سرکه سفید اضافه کنید. سرکه سفید اسیدی است، که به حل شدن چسب زیر برچسب شیشه  یا اثار باقی مانده برچسب بر شیشه کمک خواهد کرد.

 (4درب شیشه ها برداشته و شیشه ها را به پهلو در سنیک قرار دهیدتا آنها با آب پر شوند ودر زیر آب قرار گیرند

5) چند دقیقه صبر کنید که سرکه اثر خود را بر روی چسب زیر لیبل بگذارد. حدودا 30 دقیقه برای برچسب های سرسخت (قوی) کافی است. اما می توانید بعد از 10 دقیقه شیشه های خود را چک کنید.

6) شیشه ها را از آب بیرون آورده و برچسب را از شیشه  به راحتی جدا کنید  اگر اثری از چسب باقی ماند با استفاده از اسفنج ظرف شویی یا اسکاچ آن را پاک کنید.

7) شیشه را با آب بشویید.  با استفاده از یک حوله تمیز آن را خشک کنیدحالا شیشه شما آماده استفاده است!

 

 ثبت درخواست

 

ترفند دوم: شست و شو با  سودا شستشو (واشینگ سودا ، کربنات سدیم)

واشینگ سودا در ایران در فروشگاه ها به ندرت یافت می شود . معمولا به صورت ماده اولیه به کارخانه جات تولید شوینده و شیشه سازی و ... به فروش می رسد. می توان آن را در منزل تهیه کرد .

با حرارت دادن جوش شیرین در دمای400 فارنهایت یا 200 سانتی گراد به مدت 30 دقیقه در فر آماده کنید (دقت کنید که لایه بسیار نازکی از جوش شیرین را روی سینی فر پهن کنید تا به انجام این واکنش کمک کند ) و هر 10 دقیقه آن را با یک قاشق چوبی بهم بزنید و مجدد به صورت لایه ای نازک بر روی سینی فر پهن کنید .حباب ها باید خارج شود تا جوش شیرین تبدیل به واشینگ سودا شود این فرایند بین نیم ساعت تا 2 ساعت ممکن است زمان ببرد.  به کمک اجاق گاز هم می توان آن را تولید کرد اما توصیه نمی شود . در نهایت اجازه دهید سرد شود و در ظرف درب بسته و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. دقت کنید جوش شیرین مصرف خوراکی دارد اما زمانی که به واشینگ سودا تبدیل شد دیگرخوراکی نیست .

1) سینک آشپزخانه یا  یک سطل را با آب داغ پر کنیدعمق آب باید به اندازه ای باشد تا شیشه کاملاً  در آب فرو روداگر تعداد شیشه های بیشتر از یکی بود ، عمق آب باید به اندازه ای باشد تا بزرگترین شیشه در آب  فرو رود.

2)  نصف فنجان (90 گرم) سودا شستشو ( واشینگ سودا، سدیم کربنات) را به آب اضافه کنیدآب را با دست خود بچرخانید تا به حل آن کمک کند( با دستکش)

3) درب شیشه ها را باز باز کنید ، آن را درون آب بگذارید و حدود 30 دقیقه صبر کنید(لازم نیست دقیقاً 30 دقیقه صبر کنید ، اما باید صبر کنید تا آب برچسب را خیس کند و چسب را حل کند.)

4) شیشه ها را بیرون آورده و برچسب را بکنید.(جدا کنید) برچسب باید به راحتی کنده شود. (جدا شود)  در صورت باقی ماندن اثر برچسب بر شیشه ، ابتدا سعی کنید آن را با انگشت مالش دهید تا کاملا حذف شود اگر از بین نرفت  ، به مرحله بعدی را انجام دهید.

5) از مقداری واشینگ سودا استفاده کنید و با اسفنج ظرف شویی آن را بشویید تا کاملا از بین برود.

6) بیرون و درون شیشه را با استفاده از آب کاملا بشویید تا اثر واشینگ سودا باقی نماند و سپس آن را با حوله خشک کنید.

 

ترفند سوم: استفاده از لاک پاک کن

1) تا جایی که  ممکن است برچسب رو از روی شیشه بکنید.(جدا کنید)اگر برچسب خیلی سخت بود ، شیشه را  10 دقیقه در آب گرم و  مایع صابون را قرار بدهید ، سپس برچسب بکنیدمقداری باقیمانده خواهید داشت اگر ظرف را که می خواهید برچسب آن را حذف کنید پلاستیکی است  ، از استفاده از پاک کننده ناخن( لاک پاک کن) یا استون خودداری کنیدچون ممکن است باعث تغییرات در آن یا تغییر رنگ آن شود  مالیدن الکل ممکن است جایگزین ایمن تری باشد اما ممکن است خیلی مؤثر نباشد.

2) مقداری پاک کننده ناخن( لاک پاک کن) را روی یک دستمال کاغذی حوله ای ، پارچه یا اسفنج ظرف شویی بریزید( اگرباقی  مانده کم است ، می توانید از دستمال حوله ای  استفاده کنیداگر باقیمانده زیادی وجود دارد ، از اسفنج استفاده کنید.) استون نیز برای این روش قابل استفاده خواهد بود. الکل ممکن است اثر کند ، اما به اندازه پاک کننده ناخن یا استون مؤثر نخواهد بود.

3) اثر باقی مانده برچسب با حرکات کوچک و دایره ای مالش دهیدمواد شیمیایی موجود در لاک پاک کن یا استون باعث حذف هرگونه چسب و پاک کردن آن می شود. شاید مجبور شوید مجدداً از لاک پاک کن یا استون استفاده کنید.

4) شیشه را با استفاده از آب گرم و صابون بشوییداین امر به ویژه در صورتی که قصد استفاده از شیشه برای ذخیره مواد غذایی دارید ضروری استپس از تمیز کردن شیشه ، آنرا با یک حوله تمیز خشک کنید.

 

ترفند چهارم: استفاده از روغن و جوش شیرین

1) تا آنجا که می توانید برچسب را از شیشه جدا کنیداگر برچسب به طور محکم به شیشه چسبیده است ، آن را چند دقیقه را در آب گرم و مایع صابون خیس کنید ، سپس برچسب را جدا کنید.

2) با نسبت برابر جوش شیرین و روغن را با هم مخلوط کنیدشما می توانید از هر نوع روغن پخت و پز ، مانند روغن کانولا ، روغن زیتون یا روغن نباتی استفاده کنید. روغن بچه نیز می توان به کار برد. برای یک شیشه با سایز کوچک  می توان یک قاشق غذا خوری از جوش شیرین و روغن را مخلوط کرد( روغن بر باقی مانده چسب  بر بدنه ی شیشه اثر دارد. اگر کاغذ وجود داشته باشد به جوش شیرین نیاز دارید)

3) خمیر را روی شیشه مالش دهیدبه ویژه روی مناطقی که اثر برچسب باقی استمی توانید آن را با استفاده از انگشتان دست ، یک حوله کاغذی یا حتی یک پارچه مالش دهید

4) 10 تا 30 دقیقه صبر کنید. در این مدت روغن به هر گونه مواد چسبنده مانده نفوذ کرده و آن را حل می کند. حذف پس  از آن آسانتر خواهد شد.

5) خمیر را با استفاده از اسفنج ظرف شویی مالش دهید. خمیر را با استفاده از حرکات کوچک و دایره ای مالش دهیداین کار به جوش شیرین اجازه می دهد تا هرگونه چسب یا مانده کاغذ را از بین ببرد.

6) شیشه را با استفاده از مایع صابون و آب بشویید ، سپس با حوله آن را خشک کنیددر صورت مشاهده هر نوع باقیمانده ، می توانید با استفاده از یک حوله کاغذی و چند قطره روغن آن را پاک کنید.

 

ثبت درخواست

 

ترفندپنجم: استفاده از سشوار(این شیوه برای ظروف پلاستیکی استفاده نشود)

1) سشوار را روشن کنید و روی درجه حرارت بالا قرار بدهید. به خاطر داشته باشید که برخی از افراد با این روش نتایج متفاوتی داشته اند. این فقط در صورتی کار می کند که سشوار شما خیلی گرم شود و اگر برچسب آن سخت نچسبیده باشد ، حذف می  شود.

2) سشوار را بیش از 45 ثانیه روی برچسب نگه داریدگرمای سشوار باعث می شود که چسب شل شده و چسبندگی خود را از دست بدهد این باعث می شود که برچسب راحت تر جدا شود.

3) سعی کنید گوشه ای از برچسب را جدا کنیداز ناخن خود یا تیغ سنتی استفاده کنید تا برچسب را از بین ببریداگر به راحتی از بین نرفت ، برچسب را برای 45 ثانیه دیگر گرم کنید ، دوباره آن را امتحان کنید.

4) برای از بین بردن هر گونه باقیمانده از روغن زیتون استفاده کنید ، سپس با استفاده از آب گرم و مایع صابون آن را بشوییدچند قطره روغن زیتون را درون یک حوله کاغذی قرار داده و هر لکه باقی مانده را به آرامی مالش دهید برای پاک کردن روغن ، شیشه را با استفاده از آب گرم و  مایع صابون بشویید ، سپس آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.(در هنگام استفاده از سشوار مراقب دستان خود باشید شیشه گرم می شود.)

برای مطالعه سایر نکات کاربردی خانه و منزل میتوانید در بخش مطالب سایت آمیار24 همراه ما باشید.

 

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر