آمیار24
22660
13+
بنر زیر رسته

مراقبت از رادیاتور ماشین

 

جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین،  مهمترین موضوعی است که در فصل سرما رانندگان به آن توجه میکنند زیرا معایب فراوان و خسارت های زیادی را در صورت سهل انگاری بر جای خواهد گذاشت و هزینه های زیادی را باید برای همچین مشکلی که به نظر ساده می آید پرداخت کرد. اما چگونه باید از رادیاتور ماشین مراقبت کنیم و برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین چه کارهایی انجام دهیم ؟

 

دست به کار شوید؛ قبل از آنکه سرما از راه برسد

برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین هر چه سریع تر اقدام کنید تا به پرداخت هزینه های گزاف گرفتار نشوید! خیلی ها برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین شان زودتر از آمدن فصل سرما دست به کار می شوند و سیستم خنک کننده خودروی خود را در برابر یخ زدن مجهز می کنند.

 

اضافه کردن ضد یخ ، اولین قدم است

 اولین اقدامی که برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین باید انجام شود اضافه کردن ضد یخ است.
در دنیای ماشینی امروز کمتر کسی است که متوجه اهمیت اتومبیل در امور روزمره زندگی نباشد و همه ی مردم برای حمل و نقل از این وسیله نقلیه کم و بیش استفاده میکنند. در کنار آرامش هایی که ماشین برای انسان بوجود می آورد این وسیله نیازمند مراقبت و حفظ و نگهداری است تا همیشه بتواند خدمت رسانی کند.

موتور خودرو قلب تپنده ی این وسیله است و موتوری که به شدت داغ شده و حرارت آن بیش از اندازه زیاد شود به سرعت شروع به آسیب دیدن خواهد کرد و قطعات مختلف آن تحت تاثیر این آسیب ها قرار خواهد گرفت.

همانطور که تب بالا در انسان، موجب تاثیر بر بدن خواهد شد در ماشین هم دمای زیاد موتور موجب خرابی خواهد شد از این رو سیستم خنک کننده موتور از جمله سیستم های مهمی است که برای عمر مفید موتور خودرو و عملکرد آن نقشی حیاتی بازی میکند و نیازمند نگهداری و سرویس به موقع است.

 

ثبت درخواست

 

باورهای اشتباه درباره ضد یخ

مثل بدن انسان که وقتی بیمار می شود یا در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرد، دستورات آشنا و اطرافیان از هر سمت می رسد، درباره ماشین و اصول نگهداری از قطعات آن هم حرف و توصیه کم نیست. خیلی از رانندگان قدیمی تر معتقدند که زردچوبه می تواند به جای ضد یخ استفاده شود.

اما این نسخه قدیمی به درد ماشین های امروزی که رادیاتور آلمینیومی دارند کاربرد ندارد. رادیاتورهای قدیمی از جنس مس ساخته می شود و ذرات زردچوبه می تواند منافذ رادیاتور را بپوشاند و خاصیت پرکنندگی ترک های ریز را هم داشته باشد.  هرچند که همین راه حل چندان پایدار هم نبود و با یک بار تعویض آب رادیاتور تمام زردچوبه موجود از جداره رادیاتور شسته می شد.

در هر صورت به جز ریختن ضدیخ با کیفیت، کارشناسان روز خودرو ماده دیگری را توصیه نمی کنند 

 

ویژگی ضد یخ خوب رادیاتور

· ضد یخ خوب، مقداری کف دارد

· ضد یخ خوب، آتش زا نیست

. ضد یخ خوب نقطه جوش را بالا می برد

· ضد یخ خوب در رادیاتور و لوله ها رسوب نمی کند

· تا حداقل دمای زمستان بتواند میزان نقطه انجماد آب را پایین بیاورد

· کمترین مقدار ماده سمی را داشته باشد

 

 

 تشخیص ضد یخ تقلبی مهم است

هرسال هزاران لیتر ضد یخ تقلبی کشف و ضبط می شود و گارگاه های تولید آن تعطیل می شوند.

نکته ای که در تهیه و خرید ضد یخ باید جدی گرفت همین اصالت و تقلبی بودن آن است.

تشخیص ضد یخ تقلبی از نوع اصل آن مشکل است اما ویژگی هایی که در بالا درمورد خصوصیت ضد یخ خوب گفتیم می تواند دست تقلبی ها را رو کند. هرچند که بهترین و مطمئن ترین راه خرید ضد یخ خوب، تهیه آن از مارک های معروف و فروشندگان مطمئن است که امتحان خود را پس داده اند.

زمان تعویض ضد یخ ماشین از موارد مهم است. ضد یخ ها هم مثل هر ماده شیمیایی، تاریخ مصرف دارد و بعد از مدتی خواص آن از دست می رود و کارایی لازم را نخواهد داشت.

برای اطلاع از هزینه ضد یخ و تعمیر رادیاتور خودرو خود می توانید با سامانه آنلاین خدمات خانه و خودرو آمیار 24 در هر ساعت از شبانه روز تماس بگیرد تا ضمن انجام مشاوره از قیمت و تعرفه تعویض ضد یخ خودرو مطلع شوید.

بهترین زمان برای تعویض ضد یخ خودرو، تعویض بصورت سالانه است.

 

ثبت درخواست

 

اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین قبل از فصل سرما

جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین اقدامی است که قبل از سرما باید انجام شود اما به طور معمول در ابتدای فصل سرد سال و هنگامی که هوا به طور ناگهانی سرد میشود افراد زیادی با یخ زدگی رادیاتور ماشین خود مواجه میشوند که لازم است قبل از استارت زدن خودرو کارهایی انجام شود تا به موتور ماشین و سیستم خنک کننده خسارتی وارد نشود.

برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین بهتر است ابتدای فصل پاییز و زمانی که هوا هنوز زیاد سرد نشده است نگاهی به ضد یخ خودرو انداخته و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. البته وجود ضد یخ در رادیاتور ماشین تنها برای فصل سرما نیست و از آنجایی که ضد یخ ها خاصیت ضد جوش و ضد خورندگی نیز دارند بهتر است در تمام سال مورد استفاده قرار گیرند. پس اولین راهکار برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین اطمینان از وجود ماده ضد یخ داخل رادیاتور ماشین است.

محل قرار گیری خودرو نیز نکته مهمی در جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین است. بهتر است خودرو در مکانی پارک شود که بادگیر نباشد و اطراف جلوی ماشین بسته باشد تا از پیچیدن باد سرد در اطراف رادیاتور ماشین جلوگیری شود.

مراقبت از رادیات ماشین و جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین شامل تمامی نکاتی در رابطه با سیستم خنک کننده است که لازم است راننده به آنها توجه ویژه داشته باشد. این مراقبت ها را میتوان به بخش های مختلف سیستم خنک کننده مربوط کرد که رادیاتور یکی از آن بخش هاست.

 

پس از یخ زدن رادیاتور ماشین چه کاری انجام بدیم ؟

زمانی که کار از کار گذشته است و رادیاتور ماشین یخ زده است نمی توان مثل همیشه با اولین استارت، ماشین را روشن کرد و به دل جاده زد. ماشینی که آب در رادیاتورش یخ زده قبل از انجام فعالیت مجدد نیازمند اقداماتی برای یخ زدایی است.

 یخ زدن رادیاتور ماشین، بیشتر اوقات در صبح های سرد زمستانی با مشکل استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین ما را روبه رو می کند. دلیلش یخ زدگی آب موجود درون رادیاتور و مسیر های موتور است.

اما چه باید کرد ؟

 

قبل از استارت زدن رادیاتور را چک کنید

قبل از استارت زدن آب درون رادیاتور ماشین را چک کنید. در صورت یخ زدن روی رادیاتور و نیز شلنگ ها و قسمت هایی مثل بلوک موتور و سرسیلندر، آب گرم بریزید تا یخ های موجود در مسیر های آب کمی آب شود.

 

سشوار کمک کننده است

علاوه بر آب گرم  از سشوار مو هم می توانید برای گرم کردن قسمت های حساس به آب استفاده کنید و گرمای مختصری ایجاد کنید اما همچنان بهترین راهکار برای جلوگیری از یخ زدن رادیات ماشین و از بین بردن آن استفاده از آب گرم و ریختن آب گرم بر روی قسمت های مختلف موتور و سیستم خنک کننده است.

 

دوباره استارت بزنید

استارت زدن دوباره بعد از یخ زدایی اولیه می تواند میزان خسارت را نشان دهد.

وقتی آب یخ بزند حجم آن زیاد خواهد شد و این افزایش حجم موجب ایجاد ترک در سیلندر ها و شلنگ ها و حتی ترکیدگی رادیات ماشین خواهد شد که ترکیدگی لوله ها و شلنگ ها با چشم قابل مشاهده است اما ترک سیلندر و رادیاتور به سادگی در زمان خاموش بودن خودرو مشاهده نمیشود و با استارت ماشین میتوانید وجود عیب در این نقاط را مشاهده کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر