آمیار24
1723
0+
بنر زیر رسته

مزایا و روش های استفاده از ظروف مسی

 

ظرف مس از ظروفی قدیمی مورد استفاده ایران است. بهترین ظرف مسی، ظروف مسی زنجان و قلمکاری اصفهان است که در انواع ظروف مس برای پذیرایی، تزئینی و همچنین برای پخت و پز ساخته و استفاده می شود. روش های استفاده از ظروف مسی و مزایا و معایب آن و دانستن خواص مس مس تواند در استفاده بهتر از این فلز زیبا کمک مان کند.

 

روش های استفاده از ظروف مسی

شاید بسیاری از افراد با مزایای استفاده از ظروف مسی آشنایی چندانی ندارند. ایرانی ها در زمان های قدیم به دلیل خواص بی نظیر ظروف مسی  از آن ها استفاده می کردند که البته این روزها دوباره استفاده از این فلز زیبا دوباره و روز به روز در بین مردم گسترش پیدا کرده است . از پخت و پز گرفته تا ظروف مسی زیبا که برای دکوراسیون خانه و آشپزخانه استفاده می شود. چون مردم با مزایای استفاده از ظروف مسی آشنا شده اند . شما هم اگر با متن زیر همراه باشید ، با مزایای استفاده از ظروف مسی در این مطلب ، آشنا خواهید شد و اطلاعات تان دراین زمینه افزایش پیدا می کند.

 

رعایت اصول بهداشتی_تغذیه‌ای در استفاده از ظروف مسی

مهم ترین نکته ای که مس را با وجود تمام فواید و مزایا حساس کرده زمانی است که مس  به عنوان ظروف آشپزی به آشپزخانه وارد شود. بهترین ظروف برای پخت غذا ظرف های مقاوم به حرارت است تا در واکنش با مواد غذایی دچار واکنش نشود. به ظرف های پیرکس و شیشه ای می توان اعتماد کرد. روی ظروف مسی برای پخت غذا هم می توان حساب کرد. برای رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای مس به نکات مهم و طلایی زیر باید توجه داشت:

·       ظروف مسی حتما باید قلع اندود شده باشد تا مس در فرآیند پخت به صورت کنترل نشده وارد غذا نشود. مس، فلزی پرواکنش است و در مقابل حرارت با مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد.

·       مس قرمز  به مرور زمان و در مجاورت با هوا اکسید می شود و تغییر رنگ می دهد و سبز و خاکستری می شود و همین ماده برای سلامتی انسان مضر است. پس از ظروف قدیمی مس که لعاب ندارد نباید استفاده کرد. در این حالت می توان با فلزی مثل قلع، استیل یا نیکل پوشانده شود که به اصطلاح مسگرها به اصطلاح سفید کاری شود.

·       قلع اندود کردن مس باید اصولی انجام شود و بدون سرب باشد.

·       مس بهترین رسانای حرارت است و بسیار سریع و یکنواخت داغ می‌شود. پس در هنگام سرخ کردن مواد غذایی از شعله ملایم و حرارت کم باید استفاده کرد.

·       در زمان پخت غذا از قاشق های چوبی و غیر فلز استفاده کنید تا به لعاب ظرف آسیب نرسد و خش برندارد.

·       ظرف داغ مس را بلافاصله بعد از برداشتن از روی شعله در معرض سرمای فریزر و داخل آب سرد نباید گذاشت. ظروف مس پس از گرم شدن باید به صورت تدریجی سرد شود تا با شستشو، لایه قلع اندود آن از بین نرود.

  

آشنایی با مزایای استفاده از ظروف مسی

 1) خوشمزه شدن غذا : یکی از مزایای استفاده از ظروف مسی ، خوشمزه شدن و خوب پخته شدن غذا در این ظروف می باشد ؛ به علت استفاده از حرارت کم در هنگام پخت و پز با این ظروف ، غذا به خوبی جا افتاده  و همه مواد غذایی درون قابلمه به طور یکسان طبخ و پخته می شوند و طعم بی نظیری به غذای تان می دهد.

 

 2)  رفع کم خونی : این مورد نیز یکی از مزایای استفاده از ظروف مسی است. از آن جایی که مس یکی از عناصر موثر و ضروری  برای خون سازی در بدن است، استفاده از ظروف مسی برای کسانی که دچار کم خونی هستند ، به شدت توصیه می شود ؛ تا از این راه بتوانند نیازهای بدن خود را تامین کنند و  کم خونی شان را برطرف کنند. این مزیت ، یکی از مهمترین مزایای استفاده از ظروف مسی است.

 

 3)  سریع پخته شدن غذا :  از دیگر مزایای استفاده از ظروف مسی ، طبخ و حاضر شدن سریع غذا در این ظروف می باشد ؛ به علت رسانایی بسیار زیاد مس در انتقال انواع انرژی ها از جمله حرارت اجاق گاز شما ، غذا در این ظروف بسیار زودتر از زمان مورد نظر شما آماده می شود ؛ پس زمانی که مهمان دارید ، اما هنوز هیچ غذایی آماده نکرده اید ،  می توانید از ظروف مسی استفاده کنید تا سریعا غذایتان حاضر شود و در مقابل مهمانان عزیزتان شرمنده نشوید . این مورد نیز از برترین مزایای استفاده از ظروف مسی به حساب می آید .

 

 4)   از بین بردن حالت سستی و خواب آلودگی : از دیگر مزایای استفاده از ظروف مسی از بین بردن سستی است . افراد بسیاری به دلیل کمبود یون مس در بدن خود ، اکثر اوقات  دچار حالت خواب آلودگی و رخوت می شوند که خود این حالت باعث احساس درد در مفاصل  نیز می شود ؛ برای رفع این مشکل ،  پزشکان ، به این افراد توصیه می کنند که کمبود یون مس مورد نیاز خود را ، از طریق پخت و تناول غذاهایشان در ظروف مسی جبران کنند .

 

 5)  کمک به استفاده موثر بدن از آهن : یکی از موارد مهم در بررسی مزایای استفاده از ظروف مسی ، کمک یون مس موجود در این ظروف به یون های آهن بدن است ؛ بدون شک همه می دانیم که  بدن انسان بدون آهن ، قادر به ادامه حیات نخواهد بود ؛ اما آهن خود به تنهایی نمی تواند درون بدن تجزیه شود و به فعالیت اعضای مختلف بدن کمک کند ؛ برای این منظور باید با مس یک واکنش شیمیایی داشته باشد تا به عناصر کوچک تر تجزیه شده و مورد استفاده قرار گیرد .

 

 6)    وجود نداشتن یون مس به صورت قرص : هیچ کارخانه تولید دارویی ، نمی تواند قرص یون مس را برای شما تولید کند و فقط می توانید این یون را با استفاده از ظروف مسی به بدن خود برسانید . پس می توانیم با جرات بگوییم که از مهم ترین ویژگی ها و مزایای استفاده از ظروف مسی ، رساندن یون مس مورد نیاز و ضروری به بدنتان است ؛ چون قرصی وجود ندارد تا این نیاز شما را برطرف کند .

 

آشنایی با روش های استفاده از ظروف مسی و نگهداری آن ها

1)  استفاده نکردن از سیم ظرفشویی موقع شستشوی ظروف مسی : یکی از روش های استفاده از ظروف مسی این است که هنگام  شست و شوی  این ظروف ، به هیچ عنوان نباید به وسیله سیم ظرفشویی این کار را انجام دهید ، بلکه باید آن ها را مدتی در آب بخیسانید تا تکه های چسبیده و سفت غذا از ظروف جدا شوند و سپس به وسیله یک اسکاچ نرم به شستشو ادامه دهید . اگر با سیم ظرفشویی ظروف مسی خود را شستشو داده اید ، به هیچ عنوان دیگر از آن ها استفاده نکنید ؛ چون به علت از بین رفتن سطح قلع درونی ظروف ، مس به مقادیر زیاد وارد غذا شده که این امر باعث اسهال ، تهوع واستفراغ می شود .

2)   حرارت کم موقع استفاده از این ظروف : یکی دیگر از   روش های استفاده از ظروف مسی این است که هنگام پخت و پز با استفاده از این ظروف باید از حرارت ملایمی استفاده کنید ؛ به دلیل رسانایی بالای مس ، حرارت زیاد موجب سوختن قلع قسمت داخلی ظرف می شود ، که این امر باعث ایجاد بیماری های می شود که در بالا ذکر کردیم.

 

شگفتی ها مس و نکات استفاده از آن در زندگی روزمره کم نیست و ما سعی کردیم در این مطلب تا حدودی با دنیای فلز مس آشنا شویم. برای مطالعه سایر نکات کاربردی خانه و منزل میتوانید در بخش مطالب سایت آمیار24 همراه ما باشید.

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر