آمیار24
2295
1+
بنر زیر رسته

نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم

 

ظروفی که برای طبخ مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای تنوع بسیاری می باشد. متن زیر به معرفی ظروف چدن می پردازد  و مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپری  و همچنین در کیفیت پخت غذا  و طعم غذا مورد بررسی قرار می گیرد.  این مزایا می تواند در زمینه های تامین سلامت فرد، کارایی همه جانبه ظروف چدنی، مقاوت و استحکام بالای ظروف و ... باشد

  مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی

یکی از مولفه های مهم در طعم و مزه غذا، ظروف پخت و پز است. ظروف می توانند بر مدت زمان پخت غذا،  کیفیت و طعم غذا تاثیر گذار باشند. اگر در بازار برای خرید ظروف پخت و پز گشتی بزنید، در می یابید که ظروف متنوعی از جنس های مختلف از قبیل سرامیک، ظروف مسی، ظروف روکش تفلون نچسب، آلومینیوم، استیل ضد زنگ و ظروف چدن  و ... یافت می شود. اما مزایای استفاده از ظروف چدنی چیست؟

 استفاده از ظروف چدنی در آشپزی

با یک مقایسه ی ساده درمی یابیم که تابه ها و قابلمه های چدن ایمنی و ماندگاری بالاتری نسبت به سایر ظروف دارند. در ادامه می خواهیم در مورد مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی بحث کنیم  و فواید پخت غذا در ظروف چدنی را بیان کنیم و همچنین ظروف چدن  را از نظر کارایی و حفظ سلامت فرد مورد بررسی قرار دهیم.

 

ظروف چدنی-نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم-آمیار24

1-کاهش چشمگیر استفاده از روغن در پخت غذا

یکی از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی در  مقایسه با سایر ظروف،  استفاده از روغن کمتر برای طبخ غذاست.  برای پخت غذا در ظروف چدن، تنها کافی است لایه ی نازکی از روغن در کف ظرف وجود داشته باشد. هرچه روغن مصرفی در پخت غذا کمتر باشد، برای سلامت فرد  مفید تر خواهد بود. بنابراین استفاده از روغن کمتر از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی است که برای بسیاری از خانواده ها دارای اهمیت می باشد.

2- ظروف چدن، بهترین راهکار برای مغز پخت کردن غذا

برای درک مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی  بهتر است این ظروف  را با ظروف استیل ضد زنگ مقایسه کنیم. در ظروف استیل ضد زنگ ، تنها بخشی از ظرف که مستقیما روی حرارت قرار دارد به شدت داغ می شود و دمای  قسمت های بالاتر از کف ظرف تغییر چندانی نمی کند.

 در ظروف چدن، به علت تابش گرمایی بالا که ده برابر بیشتر از ظروف استیل ضد زنگ است، غذاها به طور کامل مغز پخت می شوند و همچنین  به دلیل جنس مواد تشکیل دهنده ی ظروف چدن ، حرارت در تمام قسمت های ظرف یکسان است و گرما  به طور کامل  در ظروف چدنی پخش می شود، بنابراین یکی دیگر از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی پخت هماهنگ  مواد غذایی است.

ظروف چدنی-نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم-آمیار24

3- از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی، همه کاره بودن آنها

از ظروف چدن می توانید برای سرخ کردن غذا در روغن کم و زیاد، برای تفت دادن، کبابی کردن، آب پز کردن، دم کردن استفاده کنید. همچنین این ظروف برای برشته کردن و برای استفاده در فر بسیار مناسب هستند و شما را از خرید چند نوع سرویس قابلمه برای امور مختلف بی نیاز می کنند. همه کاره بودن ظروف چدن، از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی است.

4- مقاومت ظروف چدن در برابر اجسام سخت

ظروف چدن دارای روکش روغنی هستند که همین روکش روغنی سبب ایجاد سطح نچسب در این ظروف می شود، اجسام سخت فلزی همچون چاقو، کفگیر و ملاقه های فلزی هیچ گونه تاثیر منفی بر روی سطح ظروف چدن ندارند. مقاومت ظروف در برابر اجسام سخت از آن دست مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی است که بسیاری  از آشپزان به دنبال آن هستند.

5- استحکام  و دوام بالای ظروف چدن

ظروف چدن بسیار مستحکم و با دوام هستند. همچنین چون ظروف چدن، معمولا یکپارچه هستند و تمام بخش های آن از جنس چدن است،دیگر نگران جدا شدن دسته ی آن بر اثر حرارت بالا نیستیم. جالب است بدانید از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی این است که اگر ظروف چدن دچار خط و خراش و زنگ زدگی شوند، امکان بازسازی آن ها وجود دارد و در صورت بازسازی مثل روز اول می شوند .

 ظروف چدنی-نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم-آمیار24

 از مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی آن است که اگر بازسازی شوند، حتی می توانند 100 سال نیز عمر کنند.

 6- حفظ بهداشت و سلامت با استفاده از ظروف چدنی

ظروف چدنی در هنگام پخت، مقادیری آهن را وارد غذا می کند که این آهن، نه تنها برای سلامت فرد مضر نیست بلکه آثار مثبتی بر روی وضعیت جسمانی فرد می تواند داشته باشد و نیاز فرد را به کمبود آهن برطرف نماید. بنابراین مهم ترین مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی تامین آهن بدن از منابع طبیعی است مورد توجه بسیاری از افراد است.

 

ظروف چدنی-نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم-آمیار24

7- مقرون به صرفه بودن ظروف چدن از نظر اقتصادی

 از دیگر مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی  نسبت به  ظروف استیل ضد زنگ  قیمت مناسب تر آن هاست و به همین دلیل از نظر اقتصادی به صرفه بوده و به دلیل دوام بالای این ظروف و همچنین همه کاره بودن و کاربردهای متنوع آن ، شما را از خرید سرویس های مختف از ظروف پخت مواد غذایی بی نیاز می کند .

8-مراقبت و نگهداری از ظروف چدن راحت است

از  مزایای استفاده از  ظروف چدنی  در آشپزی نگهداری راحت ظروف است.  تابه ها و قابلمه های چدن می توانند در حالی که هنوز کاملا  داغ هستند در  زیر آب قرار گیرند و  در چنین حالتی  کیفیت خود را از دست نمی دهند. به عنوان آخرین مطلب مزیت در بحث مزایای استفاده از ظروف چدنی در آشپزی می توان گفت ظروف چدنی دارای کنش و واکنش منفی با غذا نیستند و در نتیجه ظروف مطلوبی محسوب می شوند.

 

ظروف چدنی-نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم-آمیار24

آیا ظروف چدن ضرر دارد؟

مهمترین نکته ای که استفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز باید در نظر گرفت، اهمیت جنس ظروف به کار رفته در آن است که از نظر سلامت ایمن باشد و مواد آن سلامتی را به خطر نیاندازد. یکی ازسوالات برتکرار در کاربرد ظروف و قابلمه های چدنی هم همین مورد است که آیا ظروف چدن برای سلامتی ضرر دارد؟

در پاسخ باید گفت که ظروف چدنی برای نگهداری و پخت و غذا مناسب است اما به یک شرط .

شرط ایمن بودن ظروف چدنی استاندارد بودن آن است. در ساخت ظروف چدنی غیر استاندارد از موادی برای پوشش سطح داخلی ظرف استفاده می شود که می تواند به مرور زمان بر سلامتی انسان اثر مخرب بگذارد که از این جهت معایب ظروف تفلون را پیدا می کند.

ظروف چدنی-نکاتی که هنگام خرید ظروف چدنی باید بدانیم-آمیار24

نکته مهم در تهیه و خرید ظروف چدنی توجه به اعتبار کارخانه و تولید کننده آن و استاندارد بودن محصولات عرضه کننده اش به بازار است.

برای حفاظت از ظروف چدنی و حفظ کیفیت آن توجه به موارد زیر مهم است:

· عدم استفاده از پاک کننده های قوی یا ابزار تیز

· بهتر است داخل ماشین ظرفشویی شسته نشود به خصوص ظروف چدنی دسته چوبی

· بهتر است با  اسفنج و مایع ظرفشویی شسته شود

· ظرف داغ را نباید بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر قرار داد

· قبل از  قرارگیری درون کابینت، خشک شود

· مراقب ضربه خوردن ظروف چدنی باشید

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر