آمیار24
1700
0+
بنر زیر رسته

آموزش روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان

 

پنچرگیری ماشین برای بانوان به نظر سخت می آید اما حقیقت این است که با یادگیری روشی که آمیار 24 در این مطلب به شما آموزش می دهد کار آسانی است.. این مراحل اگر با دقت انجام شود بانوان هم می توانند به خوبی از عهده پنچرگیری برآیند.

در این مطلب قصد داریم روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان  را به طور کامل توضیح دهیم. یک راننده خوب و حرفه ای قبل از حرکت ماشین لوازم های جانبی ماشین خود را چک می کند و با تجهیزات کامل وارد جاده می شود. از سالم بودن لاستیک زاپاس خود هم اطمینان حاصل می کند تا در صورت پنچر شدن بتواند از آن استفاده کند.

 

پنچری-آموزش روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان-آمیار24

تکنیک و روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان

چنانچه در هنگام رانندگی احساس کردید ماشین سنگین شده و کنترل آن بر هم خورده و یا رانندگان دیگر برای شما بوق و یا چراغ می زنند و علامت می دهند، ممکن است چرخ خودروی شما پنچر شده باشد. در این صورت اگر بر روی لاستیک پنچر شده حرکت کنید،چرخ خودرو شما آسیب می بیند. پس باید در نزدیک ترین جای ممکن توقف کرده و لاستیک پنچر شده را با زاپاس  تعویض کنید.

پارک در مکانی امن

اولین کاری که لازم است انجام دهید، پارک کردن خودروی در مکان مناسب و ایمن است. در صورتی که در بزرگراه و جاده ها هستید از محل های پارک اضطراری موجود در کنار جاده ها استفاده نمایید. در صورتی که محل مناسب پیدا نکردید از توقف در مسیرهای پر تردد خودرو خودداری کنید چرا که احتمال خطر بروز تصادف وجود دارد. در این مواقع سرعت خود را به زیر ۵۰ کاهش داده و در کناره جاده حرکت کنید تا به یک مکان امن برسید.

 پنچری-آموزش روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان-آمیار24

کشیدن ترمز دستی

اگر اتومبی دنده ای دارید، ترمز دستی را بکشید و اگر خودروی اتومات دارید، دنده را بر روی حالت p قرار دهید. سرنشینان را پیاده کنید تا وزن ماشین کم شود و فشار بر روی جک وارد نشود.

سنگ زیر چرخ

جهت جلوگیری از حرکت اتومبیل، یک تکه سنگ در زیر چرخ های آن قرار دهید. خصوصا در سراشیبی ها این کار باید انجام شود.

 نصب مثلث

در صورت در دسترس داشتن مثلث خطر، در فاصله ۱۰-۱۵ متری ماشین خود آن را نصب کنید تا رانندگان دیگر متوجه شما بشوند.

 پنچری-آموزش روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان-آمیار24

باز کردن پیچ های لاستیک

پیچ های چرخ پنچر شده را با آچار مخصوص کمی شل کنید. چرا که این احتمال وجود دارد که با وارد کردن فشار بالا، اتومبیل از روی جک بیفتد. بنابراین پیش از هر کاری پیچ را مقداری شل کنید.

استفاده از جک

خانمها باید جک را با فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری از بدنه خودرو، در زیر اتومبیل خود قرار دهند. جک را باید در زیر لبه های تیز موجود در زیر بدنه اتومبیل بگذارید.

گذاشتن جک زیر خودرو

در روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان به آهستگی جک زده و پیچ آن را به وسیله اهرم جک بچرخانید تا لاستیک حدود ۲ الی ۳ سانتی متر از زمین فاصله بگیرد و شما بتوانید لاستیک را به راحتی در بیاورید.

 پنچری-آموزش روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان-آمیار24

در آوردن لاستیک

مهره های لاستیک را درآورده، لاستیک را از خودرو جدا کنید و با فاصله از خودرو قرار دهید تا چنانچه جک در رفت، آسیبی به خودرو وارد نشود. لاستیک سالم را بر روی اتومبیل خود قرار داده و سوراخ های رینگ زاپاس را در راستای پیچ ها گذاشته و با مقداری فشار و به آهستگی لاستیک را جا بزنید.

در روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان، پس از اتمام مراحل بالا، ابتدا مهره ها را با دست بسته  به صورت ضربدری با آچار آن ها را کمی سفت کنید. توجه کنید که نباید زیاد فشار بیاورید زیرا ممکن است جک از زیر اتومبیل در برود.

پایین آوردن خودرو

پس از سفت کردن پیچ ها، اهرم جک را در برعکس چرخانده تا ماشین بر روی زمین قرار گیرد. پس از آن جک را درآورده و به صورت ضربدری پیچ ها را کاملا سفت نمایید. می توانید برای سفت کردن پیچ ها از پای خود نیز کمک بگیرید تا پیچ ها کامل سفت شود و در صورتی که صدای خرچ به گوش شما رسید، دیگر فشاری وارد نکنید زیرا احتمال دارد خورده شود.

 

مراحل پنچرگیری به طور صحیح انجام شده و باید لاستیک را در صندوق گذاشته و در اولین فرصت به تعمیرگاه ببرید و پنچری را رفع کنید. لوازم پنچر گیری را در جای مخصوص خود قرار دهید.

نکته: در روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان برای اطمینان از سفت بودن چرخ خودرو می توانید از وزن خود کمک گرفته بدین صورت که پای خود را بر روی آچار قرار داده و با فشار دادن بر روی آن پیچ را سفت نمایید.

 پنچری-آموزش روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان-آمیار24

نکات مهم لاستیک زاپاس

برای داشتن رانندگی ایمن به خصوص اگر خانم هستید، لاستیک زاپاس از هرچیزی واجب تر است. اما لاستیک های زاپاس هم ویژگی ها و نکات مهمی دارند که دانستن اش کمک می کند تا بهتر استفاده شوند. در ادامه چند مورد از مهمترین نکات درباره این وسیله کار راه بنداز را مرور می کنیم: 

·       لاستیک زاپاس کاربرد دائمی و همیشگی ندارند و فقط برای مواقع اضطرار ساخته شده اند و برای استفاده تا شعاع حدود 80 کیلومتر ساخته شده اند. پس یادتان باشد که لاستیک زاپاس، لاستیک معمولی نیست.

·       زاپاس ها با لاستیک های سبک تر تولید می شوند و از نظر اندازه هم حجم پایین تری دارند.

·       وقتی پنچری ماشین تان را گرفتید و لاستیک زاپاس جایگزین اش کردید، سرعت را پایین بیاورید و نهایت با سرعت 80 کیلومتر در ساعت برانید.

·       اگر خوردو خریداری شده شما در زمان تحویل لاستیک زاپاس ندارد، در اولین فرصت به فروشگاه لوازم خودرو بروید و زاپاس خوب با کیفیت تهیه کنید تا در زمان اضطرار به کمک تان بیاید.

·       لاستیک زاپاس پس از 6 ماه ماندن در صندوق عقب خودرو باید از نظر فشار باد کنترل و بازبینی شود.

·       روی زاپاس هرگز وسایل اضافه و سنگین قرار ندهید و محیط نگهداری زاپاس را تمیز کنید.

·       برخی رانندگان، لاستیک های دست دوم و فرسوده را به جای لاستیک زاپاس کنار می گذارند که کاری اشتباه است.

·       لاستیک های زاپاس هر سه سال یک بار از زمان تولید آن باید تعویض شود. 

·       برخی از خودروسازان در زمان تحویل ماشین از دادن لاستیک زاپاس خودداری می کنند که علت این کمبود به دلایل زیر است:

اول . در هزینه های تولید خودرو، صرفه جویی کنند

دوم . وجود تایر در صندوق عقی خودرو باعث افزایش وزن آن می شود و حذف تایر به تبع وزن خودرو را نسبت به شکل اول آن کم می کند.

     سوم . مصرف سوخت با کاهش وزن خودرو کم تر می شود.

     چهارم . جای بیشتر در صندوق برای قراردادن وسایل دیگر باقی می ماند.

    پنجم . فرض را می گذارند روی اینکه، تایر خودرو می تواند تا ده ها کیلومتر جلوتر ماشین را به اولین نمایندگی تعمیر برساند

 

در بالا به شرح روش پنچرگیری ماشین ویژه بانوان پرداختیم. از آن جا که در عصر جدید خانمها اغلب راننده بوده و با توجه به ایمن نبودن جاده ها ممکن است این اتفاق برای همه پیش بیاید. بنابراین با مطالعه مطالب بالا شما می توانید چرخ ماشین خود را به راحتی تعویض نمایید.

بانوان محترم بهتر است قبل از شروع مراحل پنچر گیری شیشه های اتومبیل خود را بالا کشیده، درب صندوق را بسته و سپس مراحل بالا را انجام دهید تا از ایمن بودن لوازم خود مطمئن شوید.

برای راهنمایی بیشتر و انجام خدمات مرتبط با خودرو با سامانه خدمات آنلاین آمیار 24 تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر