آمیار24
1273
18+
بنر زیر رسته

مانیتورهای خوب و رمز و راز نگهداری!

 

 زمان خرید مانیتور که می شود همه به خرید مانیتور خوب فکر می کنیم و اینکه چه ویژگی هایی باید ببینیم تا از خریدمان پیشمان نشویم. با سامانه خدمات آنلاین آمیار 24 همراه شوید تا اطلاعات بیشتری دراین درباره پیدا کنید.

 آشنایی با دنیای مانیتورها

 مانیتور یا نمایشگرها از اجزای مهم سخت‌افزاری کامپیوترها هستند. همه کاربران سیستم رایانه از نمایشگر خود کارایی بالا را توقع دارند. نمایشگرها اولین بار در سال 1970 به بازار عرضه شد که تنها توانایی نمایش متن را داشت اما به تدریج با پیشرفت فناوری دنیای رایانه هم جهش های زیادی داشت و حالا انواع و مدل های مختلف نمایشگر به بازار عرضه می شود.

مانیتور-مانیتورهای خوب و رمز و راز نگهداری!-آمیار24

انواع نمایشگر

مهمترین طبقه بندی نمایشگر یا مانیتور به صورت زیر قابل دسته بندی است:

CRT

 این نمایشگرها از طریق پرتاپ پرتو با فرکانس بالا و برخورد آن با صفحه نمایش، یک پیکسل روی صفحه نمایشگر روشن می شود. انتقال سریع پرتو به روی صفحه و نمایش تصویر از نقاط قوت این نوع نمایشگر است.

LCD

در نمایشگرهای LCD از فناوری کریستال مایع استفاده می‌شود. کریستال‌های مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیت‌های جامد و مایع هستند.

OLED  

نوری از جنس مواد آلی دارد و در حال جایگزین شدن با فناوری LCD است. مزیت  این نوع صفحه نمایش شفاف‌تر، نازک‌تر و سریع‌تر بودن است و نور آن نسبت به نمایشگرهای LCD بیشتر است در حالی که از نظر مصرف برق،مقرون به صرفه تر هم هست.

PLASMA

  فناوی این نوع نمایشگر تقریبا جدید است و در تصویرسازی، عملکردی  شبیه به  نمایشگرهای LCD دارد. در این نمایشگرها حباب های ریزی از رادیون و گزنون استفاده شده است که در طبقه بندی گازها قرار می گیرند.

 

این حباب‌ها با تحریک الکتریکی ، فوتون نوری آزاد می‌کنند که با چشم قابل مشاهده نیست. اما زمانی که با ذرات فسفری برخورد می کند، نور مرئی تولید می‌کنند.

مانیتور-مانیتورهای خوب و رمز و راز نگهداری!-آمیار24

 

مانیتورهای خوب چه ویژگی هایی دارند

 برای دانستن این که مانیتورهای خوب چه ویژگی هایی دارند؟ ابتدا بایستی از فن آوری این سخت افزار اطلاعات جامعی داشته باشیم. وقتی کاربری ها را بدانیم بهتر می توانیم پی ببریم که مانیتورهای خوب چگونه مانیتورهایی هستند؟ با ویژگی های سخت افزاری موثر در ساخت مانیتورها  در مطلب زیر آشنا شوید: 

Refresh Rate ( نرخ تازه سازی)

 کمیّت مربوط به این نرخ عددیست که مشخص می کند یک مانیتور در هر ثانیه چند بار می تواند تصویر را به روزرسانی کند؟ این عدد از 60 هرتز تا 144 هرتز و 240 هرتز متفاوت است.

یکی از خصوصیات مانیتورهای خوب در تشریح نرخ تازه سازی نهفته است. به جز بازی هر کاری که شما با رایانه خود انجام می دهید؛ نرخ تازه سازی در آن اهمیت خاصی ندارد.

ReSponse Time ( زمان پاسخگویی )

 پیکسل ها باید بلافاصله با تغییر سیگنال ارسالی، محتوای خود را تغییر دهند؛ به این معنا که با جایگزینی تصویری به جای تصویر دیگر، مانیتور بتواند در کوتاهترین زمان ممکن تغییر رنگ دهد. 

- رزولوشن (وضوح)

 هر نقطه نورانی روی مانیتور را یک پیکسل می گویند، حاصلضرب تعداد پیکسل های عرضی در تعداد پیکسل های طولی، رزولوشن مانیتور می گویند

 مانیتور-مانیتورهای خوب و رمز و راز نگهداری!-آمیار24

 

اگرچه قاعدتاً رزولوشن بالا باید تصویر با کیفیت بالایی را ارائه دهد، اما باید توجه داشت که قدرت کارت گرافیک و پردازنده رایانه باید برای ارائه ی این رزولوشن کافی باشد و گرنه تصویری کند و بی کیفیت به ما می دهد.

با این وصف به پاسخ خود در مورد مانیتورهای خوب نزدیک شده ایم.

- نسبت کنتراست( contrast ratio )

 نسبت بین تاریک ترین رنگ مشکی به روشن ترین رنگ سفید نسبت کنتراست است که بستگی بسیاری به نوع پنل مانیتور دارد. این نسبت در نمایشگرهای TN  و IPS ، 1000:1 و در نمایشگرهای نوع VA  تا 3000:1 یا بیشتر است که کیفیت بالایی برای تصاویر فراهم می کند. شناخت انواع پنل ها ما را در رسیدن به مانیتورهای خوب یاری می دهد.

- روشنایی ( brightness )

این مشخصه به میزان درخشندگی روشن ترین رنگ سفیدی است که مانیتور می تواند نشان دهد.

روشنایی بالا نشاندهنده ی کیفیت بالای مانیتور است؛ اگرچه مانیتورهای خوب آن هایی هستند که دارای حسگر نور محیط باشند و روشنایی صفحه را متناسب با نور محیط تغییر دهند.

میزان روشنایی سفارش شده برای کار با مانیتور 120 کاندلا بر متر مربع است.

-عمق رنگ

بیشترین تعداد رنگی که یک مانیتور می تواند تولید کند. هم پنل TN (با تکنیک های خاص) و هم پنل های IPS  و VA امکان بازتولید و ارائه ی بیش از 16 میلیون رنگ را دارند. عمق رنگ به توانایی پیکسل ها برای نمایش و تفکیک رنگ ها مربوط می شود و مانیتور با عمق رنگ زیاد مانع ایجاد پدیده ی باندینگ یا جدایش طیف رنگی می گردد

مانیتور-مانیتورهای خوب و رمز و راز نگهداری!-آمیار24

-گاموت رنگ

 این ویژگی به توانایی مانیتور جهت پوشش وسعت گستره ی فضای رنگی مربوط می شود.

-دقت رنگ

 توانایی مانیتور در به نمایش در آوردن رگه های خاکستری مطلوب مورد درخواست کارت گرافیک را دقت رنگ مانیتور می گویند.

این که مانیتورهای خوب چگونه مانیتورهایی هستند؟ بیشتر به مشخصه های ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده مربوط می شود تا کارکردهای تکنولوژیکی که مرور کردیم.

کاربری های مانیتورها

الف_ عمومی

ب- امور پیشرفته گرافیکی

ج- بازی های رایانه ای

 در هنگام فروش مانیتور چه ویژگی هایی به عنوان مشخصات فنی ارائه می شود؟ تا بتوانیم مانیتورهای خوب را بشناسیم و برای انتخاب مانیتور خوب تصمیم گیری نماییم.

مشخصات فنی

الف- مشخصات ظاهری

ب- مشخصات صفحه نمایش:

-سایز صفحه نمایش:

سایز صفحه نمایش تا حدی به سلیقه ی شخص مربوط می شود و ممکن است ما را در رسیدن به مانیتورهای خوب گمراه کند.

-نوع پنل:

1. پنل TN: این نوع پنل به جز مشکل در زاویه دید، در سایر مشخصه ها به خوبی عمل می کند.

2. پنل VA: نسبت کنتراست بالا در محدوده ی 2000:1 تا 5000:1 همچنین زاویه ی دید مطلوب تر از ویژگی های این نوع مانیتورهاست.

3. پنل IPS: زوایای دید گسترده، دقت رنگ بسیار بالا، رزولوشن بالا حتی در ابعاد گسترده، از ویژگی های این نوع پنل است که مناسب کارهای پیشرفته گرافیکی است.

-نور پس زمینه: که شامل CRT، LCD، پلاسما، LED و OLED می باشند.

 

از خصوصیات بارز مانیتورهای خوب توانایی اتصال آن ها به سخت افزارهای دیگر است

ج- مشخصات اتصال:

-پورت VGA

-پورت USB

-پورت HDMI: گزینه ای عالی برای اتصال مانیتور به تلویزیون.

-پورت DVI

Display port-: بهترین گزینه برای گیمرها. 

 

Mini display port

مانیتور-مانیتورهای خوب و رمز و راز نگهداری!-آمیار24

 

از مانیتورها چگونه نگهداری کنیم؟

حالا که بر اساس شاخص های موجود، خرید مانیتور خوب را تجربه کردید خوب است که در نگهداری آن نیز کوشا باشید. روش صحیح نگهداری از مانیتور می تواند به افزایش کارایی و طول عمر این وسیله های گرانقیمت کمک کند تا کمتر نیازمن تعمیرات آن باشیم.

چگونگی نگهداری مانیتورها:

1)  از پریز دارای سیم ارت استفاده کنیم.

2)  از محافظ استفاده کنیم تا نوسانات ولتاژ آسیبی به مانیتور وارد نکند.

3)  از هر گونه ضربه به پنل (صفحه ) به خصوص با اشیاء نوک تیز خودداری کنیم.

4)  محافظ صفحه را فعال نگه داریم تا پیکسل های آن در طولانی مدت آسیب نبیند.

5)  در زمان خاموشی کامپیوتر، مانیتور را هم خاموش کنیم.

6)  برای تمیز کردن صفحه مانیتور از liquid یا Cleaning LCD

7) از لایه پنل استفاده کنید.

برای راهنمایی و مشاوره درمورد انواع مانیتورها و تعمیرات آن با سامانه خدمات آنلاین خانه و ساختمان آمیار 24 در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر