آمیار24
1178
0+
بنر زیر رسته

نصب زنجیر چرخ در زمستان

نصب زنجیر چرخ در فصول سرد و یخبندان  از اصلی‌ترین الزامات هر سفر است . بنابراین بهتر است به‌آسانی نحوه‌ی نصب زنجیر چرخ را آموخته و امنیت سفر برای خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. با آمیار 24 همراه باشید تا  مراحل نصب زنجیر چرخ را کامل کنیم فصل سرما و بارندگی ، اغلب احتیاط هایی را به دنبال دارد که با رعایت آن ، سلامتی و آرامش خود و خانواده ی مان را تضمین می کنیم. آشنایی با زنجیر چرخ در جاده های کوهستانی و فصول برف و یخبندان ، می تواند یکی از اصلی ترین دانش های افراد برای رانندگی صحیح و کم خطر باشد . در این بخش به بررسی لزوم نصب زنجیر چرخ و مراحل نصب و باز کردن آن در خودروهای شخصی می پردازیم.

 

لزوم استفاده از زنجیر چرخ

یکی از مواردی که معمولا رانندگان خودروها نسبت به آن دانش کمی دارند ، استفاده از زنجیر چرخ است. در زمستان ، جاده های کوهستانی و یا مناطقی که شیب مناسبی ندارند ، اغلب با یخ زدگی و یا برفی بودن مسیر های رفت و آمد مواجه می شوند . مسافرانی که به دلایل مختلف و البته ضروری قصد سفر به این مناطق را دارند ، باید نکات ایمنی لازم برای حفظ خود و وسیله ی نقلیه شان را رعایت کنند .

یکی از این نکات برای امنیت وسیله ی نقلیه ی شما ، نصب زنجیر چرخ است . زنجیر چرخ در واقع مانند اره ای عمل می کنند که یخ ها را شکسته و مانع از سر خوردن ماشین در نقاط یخبندان می شود .وجود تیغ های خاص در زنجیر چرخ که در قسمت های شیار لاستیک ماشین نصب شده و آن را می پوشاند ، امنیت وسیله نقلیه تان را تضمین می کند .

 

 آشنایی با دنیای زنجیر چرخ

قبل از هرچیز باید بدانیم که خرید زنجیر چرخ و توجه به نکات مهم درباره آن می تواند خیال هر راننده ای را از داشتن یک ابزار ایمن و کارا راحت کند. برای این منظور با انواع زنجیر چرخ باید آشنا بود

 

ثبت درخواست

 

 انواع زنجیر چرخ موجود در بازار

 نوع اول : زنجیر چرخ آهنی

زنجیر چرخ آهنی از قدیمی ترین انواع زنجیر چرخ است که از متداول ترین هاست. این زنجیرها در دو نوع تکی و زوج عرضه می شود.

 

زنجیر چرخ تکی

زنجیرچرخ تکی از دو رشته زنجیر آهنی موازی طولی ساخته شده است که با زنجیر های عرضی و کوتاه به وسیله قلاب هایی در فاصله مشخص به هم وصل شده اند

 

زنجیر چرخ های زوجی

زنجیر چرخ های زوج از نظر ساختمان شبیه زنجیرهای تکی هستند اما سه زنجیر طولی دارند و دو دسته رشته زنجیرهای کوتاه و عرضی به این رشته های طولی متصل شده اند.

 

نوع دوم . زنجیر چرخ نانو پلیمر

زنجیرهای نانو پلیمر نوع جدیدی از خانواده رنجیرهای چرخ است که در کشورهای سرد و برفی مورد استقبال قرار گرفته. زنجیر چرخ های نانو ویژگی هایی دارد که آن را نسبت به سایر انواع زنجیر چرخ برتری می دهد.

از جمله موارد زیر از مزایای زنجیر چرخ نانو پلیمر است:

  ·  زنجیرچرخ های فلزی، جلوبندی خودرو را از حالت تعادل خارج می کند اما زنجیرچرخ های نانو پلیمر این اشکال را ندارد.

 · جلوی لرزش ماشین را در شرایطی که زنجیر بسته است می گیرد.

 · وقتی برف خیلی زیاد نیست باز هم می تواند روی آسفالت، خودرو را در مسیر خود بدون مشکل حفظ کند.

 · زنجیرچرخ های فلزی سرعت حرکت ماشین را تا 30 کیلومتر در ساعت می تواند کاهش دهد اما نانوپلیمرها از میزان سرعت چیزی کم نمی کند.

 · به گلگیر خودرو آسیبی نمی زند.

 · طول عمرش زیاد است و در کوتاه مدت زنگ نمی زند.

 · مثل زنجیر چرخ های فلزی با سیستم ترمز ای بی اس درگیر نمی شود و مشکلی برای آن پیش نمی آورد.

 · برخلاف زنجیرچرخ های فلزی به لاستیک ها آسیبی نمی زند و ترک خوردگی ایجاد نمی کند.

 

ثبت درخواست

 

  نوع سوم . زنجیر چرخ پارچه ای یا ابریشمی

بافت و جنس پارچه به کار رفته در این نوع زنجیر چرخ، ویژگی های خاص خود را دارد. پارچه به کار رفته در زنجیر چرخ ابریشمی با ایجاد اصطکاک روی برف از سرخوردن ماشین در مسیرهای پوشیده از برف و یخ جلوگیری می کند. البته که خرید رنجیر چرخ پارچه ای یا ابریشمی خیلی بازار گرمی ندارد و دلیلش هم قیمت بالاتر این نوع زنجیر چرخ و عدم دسترسی همه نقاط کشور به آن است. با این حال اگر مسافت های کوتاه تری را در رفت و آمد هستید این نوع زنجیر خوب و ایده آل است.

 

 نحوه نصب زنجیر چرخ در پراید ،  پژو 405 و سمند

شکل ظاهری زنجیر چرخ به لحاظ اندکی تفاوت سایز چرخ های پراید و سمند و میزان اهمیت چرخ های جلو و عقب در این خودروها ، باعث تفاوت شکلی زنجیر چرخ های آن ها شده است . با این حال، کلیات آن یکی بوده و مراحل یکسانی دارد. جالب است بدانید که نصب  و استفاده از زنجیر چرخ نیاز به دانش فنی و اطلاعات قبلی بسیار قوی ندارد . کافی است مراحل آن را آموخته و حتی با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا سفری امن و کم خطر در زمستان های سرد و یخبندان های خطرناک را پشت سر بگذارید . البته در تعطیلات نوروزی و فصل پاییز در برخی نقاط کشور هم وجود رگبار و سرمای پیش بینی نشده را هم در نظر گرفته و زنجیر چرخ را در صندوق عقب خود قرار دهید .

 

برای بستن زنجیر چرخ به لاستیک خودرو مراحل زیر را اجرا کنید:

 1. اول ظاهر لاستیک را چک و بررسی کنید. توجه کنید که زنجیر چرخ باید از لحاظ اندازه با اندازه پلاستیک یکسان باشد . این اطلاعات را در درب جعبه می توانید مشاهده کنید.می توانید به تایر نگاه کرده و یک کد سه شماره ای را پیدا کنید و با اطلاعات جعبه تطبیق دهید .

زنجیر چرخ را بررسی کنید و پیچ خوردگی های آن را باز کنید. البته با توجه به تعداد دیفرانسیل های ماشین تان ، در حالت معمولی خودروهای دارای دیفرانسیل جلو ، بهتر است برای چرخ جلو زنجیر چرخ ببندند. اما با داشتن دیفرانسیل عقب و جلو ، برای هر چهار چرخ زنجیر چرخ بیاندازید.

2. اکنون زنجیر چرخ را در جلوی چرخ محرک خودرو روی زمین پهن کنید . حتما از ثابت بودن خودرو و ترمز دستی  مطمئن شوید. البته گاهی برخی افراد زنجیر چرخ را بر روی لاستیک زاپاس نصب کرده و سپس جایگزین لاستیک اصلی می کنند. اکنون خودرو را با سرعت پایین ، کمی جابجا کنید تا دقیقا در وسط زنجیری که روی زمین پهن کرده اید ، قرار بگیرد .

3. ابتدا و انتهای زنجیر را بر روی چرخ قرار می دهید . اکنون دو طرف زنجیر چرخ را از قسمت پشت چرخ به یکدیگر وصل کنید . نکته ی قابل توجه این است که ابتدا باید حلقه ی داخلی آن را بسته و سپس حلقه ی خارجی را ببندید. در انتخاب حلقه برای بستن چرخ ، حتما باید به میزان سایش چرخ خودرو توجه داشته باشید.

4. بعد از بستن قلاب زنجیر چرخ با استفاده از آچار مخصوص(پیچ گوشتی دو سو) ،بست های ان را محکم می کنیم.

5. نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که تعداد حلقه های باقی مانده را باید از جایی مناسب محکم کنیم.

6. در مرحله ی آخر هم چک کنید که خارهای زنجیر روی لاستیک نباشد.


ثبت درخواست

 

در نهایت نکته ی قابل توجه اینجاست که پس از حدود 30 متر رانندگی آزمایشی با زنجیر چرخ ، میزان شل یا سفت بودن آن را بررسی و در صورت لزوم از آچار استفاده کرده و بست ها را سفت کنید. سپس با سرعت آرام حرکت کنید تا فشار زیادی به خودرو وارد نشود . البته پس از رسیدن به مقصد یا آب و هوای مطلوب ، زنجیر چرخ را باز کنید تا آسیب و فشار اضافی به تایرها وارد نشود . برای این کار ابتدا اتصالات داخلی را باز کرده و سپس سراغ بخش های حلقه ی خارجی بروید که با کمی جابجایی ماشین ، زنجیر چرخ در مقابل شما قرار خواهد گرفت و به آسانی باز می شود.

 

 آمیار 24 سفری مطمئن و بی خطر را برای شما و خانواده عزیزتان آرزومند است.
اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر