آمیار24
1904
0+
بنر زیر رسته

خط و خش بدنه خودرو را چگونه از بین ببریم؟

نمی توان از خط و خش بدنه خودرو جلوگیری کرد

همانگونه که می‌دانید خط و خش بدنه خودرو از جمله اتفاقاتی است که نمی‌توان از ایجاد آن جلوگیری کرد و تقریبا اکثر مالکان خودرو حتی یک بار هم که شده شاهد خط افتادگی بدنه خودرو خود بوده‌اند.

حتی اگر تمامی نکات ایمنی مانند دقت در پارک خودرو، رعایت فاصله ایمنی از خودروهای دیگر هنگام حرکت و … نیز رعایت شود باز هم هستند افرادی که بدنه ماشین‌های آن‌ها به دلیل رفتار ناعادلانه و غلط دیگران دچار خط خوردگی می‌شود. مثلا برخی از افراد با دیدن خودروی خوشرنگ یا خودروی گران‌قیمت، با شی نوک تیز مانند نوک کلید، روی بدنه خودرو خط و خش ایجاد می‌کنند.

با خط و خش بدنه خودرو، از قیمت خودرو کم می شود

متاسفانه همین خط افتادگی بدنه خودرو تاثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای دست دوم دارد و باعث کاهش قیمت واقعی آن می‌شود. جدای بحث کاهی قیمت خودرو، پس از مشاهده خط و خش بدنه خودرو هرچند کم و سطحی بهتر است برای خش گیری ماشین اقدام شود تا آسیب‌های بیشتری به رنگ خودرو وارد نشود.

روش های ترمیم خط افتادگی بدنه خودرو

خوشبختانه با استفاده از چندین روش ترمیم خط افتادگی بدنه خودرو می‌توان رنگ بدنه خودرو را همانند روز اول صاف و یکدست کرد و برای انجام این کار نیاز نیست از دستگاه‌های پیچیده استفاده کنید.

روش اول

در گام اول پیش از آنکه به از بین بردن خط و خش بدنه خودرو بپردازید، بهتر است بدنه خودرو را با شوینده‌های مناسب تمیز کنید. پس از آنکه بدنه خودرو تمیز شد، با ناخن روی قسمت‌هایی که دچار خط خوردگی شده است بکشید. با این کار متوجه می‌شوید که در قسمت خط خورده، گودی ایجاد شده یا مقداری رنگ روی سطح آسیب دیده قرار گرفته است.

در مرحله بعد باید بررسی کنید خط و خش بدنه خودرو کم و سطحی است یا عمیق و نیاز به ترفندهای خاص برای ترمیم آن خواهد بود.

فرض می‌کنیم که خط و خش بدنه خودرو کم است. مثلا علت ایجاد این خط خوردگی کشیده شدن لاستیک یا پلاستیک ایجاد شده باشد یا قسمتی از رنگ خودروی دیگر روی بدنه ماشین باقی مانده است، با کمی حوصله و به آسانی می‌توانید آن را برطرف کنید.

کافی است کمی از اسپری ورنی یا پاک‌کننده چسب استفاده کنید و به آرامی روی سطح آسیب دیده استفاده کنید.

اگر خط و خش بدنه خودرو سخت بود، باز هم جای نگرانی نیست. مقداری استون یا رقیق‌ کننده رنگ روی پارچه‌ای نرم بریزید و به آرامی روی سطح خط خورده بمالید. خواهید دید که خط خوردگی بدنه خودرو رفع می‌شود.

روش دوم

زمانیکه ترمیم خط خوردگی بدنه خودرو با روش قبل انجام نشد، می‌توانید از مواد خش گیر که دارای ساینده است برای خش گیری بدنه خودرو استفاده کنید. پولیش‌ها نیز روش مناسبی برای از بین بردن خط و خش بدنه خودرو محسوب می‌شود.

اگر از پولیش استفاده می‌کنید بهتر است قسمت خط خورده را با آب و صابون شست و شو دهید و سپس پولیش ساینده را روی آن بریزید. مطمئن شوید روی تمامی قسمت‌های خط خورده آغشته به پولیش باشد.

در این قسمت کافی است با حرکت دورانی پولیش‌ها را روی قسمت آسیب دیده بمالید. پس از چند بار انجام این روش، خط افتادگی روی بدنه خودرو از بین خواهد رفت، ولی شما رده‌های دورانی که به دلیل مالیدن پولیش ایجاد شده است را خواهید دید. برای از بین بردن آن‌ها، دست خود را با حرکت دادن به سمت چپ و راست روی رده‌ها بمالید. خواهید دید که هیچ اثری از رده‌ها نیز باقی نمی‌ماند.

حال زمان آن است که ماده ساینده را با استفاده از پارچه‌ای تمیز پاک کنید. یک ابر نرم و تمیز با کمی پولیش معمولی را روی همان قسمت بمالید تا مطمئن شوید که هیچ اثر یا خراشی در بدنه خودرو باقی نمانده باشد و در آخر نیز از واکس بدنه خودرو استفاده کنید.

روش سوم

گاهی اوقات ممکن است خط و خش روی بدنه خودرو عمیق‌تر و به صورت خراشیدگی باشد. برای ترمیم خراشیدگی نخست لازم است عمق آن را بررسی کنید. ببینید به آستر رسیده یا فقط یک خراش سطحی است.

مثلا ممکن است بخشی از خراشیدگی روی بدنه خودرو سطحی باشد ولی زمانیکه خراشیدگی را دنبال می‌کنید متوجه می‌شوید که عمق آن زیادتر شده و حتی از آستر هم عبور کرده و به فلز زیر آستر نفوذ کرده است.

در این زمان ممکن است قسمت کمی از کل خراشیدگی بدنه خودرو تا سطح زیرین رنگ رسیده باشد و تمامی خراش به این اندازه عمیق نباشد. اگر مدت زیادی از سال تولید خودروی شما نمی‌گذرد، نگران نباشید. چراکه روی رنگ بدنه اکثر خودروهای جدید، یک لایه نگهدارنده شفاف زده شده است.

درواقع تولیدکنندگان خودرو برای افزایش براق بودن رنگ نهایی و جلوگیری از رنگ‌پریدگی بدنه خودرو که به دلیل تابیش طولانی‌ مدت اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می‌شود، این لایه نگهدارنده شفاف را روی رنگ بدنه می‌زنند.

درصورتیکه خراش ایجاد شده روی بدنه سطحی باشد آن را می‌توان با یک سمباده نرم یا مواد ساینده به راحتی ترمیم کرد. این در حالی است که در صورت سمباده کشیدن تمامی سطح لایه شفاف، لازم است برای تمیزی کار با اسپری رنگ شفاف روی بدنه خودرو را رنگ بپاشید.

مراحل خش گیری بدنه خودرو

در تمامی روش‌های ترمیم خط خوردگی بدنه خودرو، شستشوی بدنه با شوینده‌های مختلف از جمله شامپوهای نانو الزامی است. با کمک شوینده‌ها اکثر لکه‌های ایجاد شده روی بدنه خودرو پاک می‌شود ضمن اینکه پس از استفاده از آن‌ها هیچ نوع آلودگی اضافی ایجاد نمی‌شود.

پس از شستشوی کامل بدنه خودرو، آن را با یک پولیش مناسب خودروی خود سمباده بزنید. درواقع هنگام انتخاب پولیش مناسب باید نوع رنگ استفاده شده در بدنه خودرو درنظر گرفته شود. با کمک سمباده‌های نرم، رنگ روی بدنه خودرو کاملا صیقل داده می‌شود و تا میزان قابل توجهی از خط خوردگی و خراش آن از بین می‌رود.

با اتمام پولیش بدنه، دیتیلینگ خودرو شروع می‌شود. درواقع دیتیلینگ خودرو از موارد مختلفی تشکیل می‌شود و واکس و استفاده از پوشش‌های سرامیکی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این موارد است.

زمانیکه بدنه خودرو پولیش زده شد، برای مشخص شدن تمامی خطوط استریم لاینینگ بدنه، آن را کاملا یکدست واکس می‌زنند. پس از اتمام واکس، مواد نانو سرامیکی که از بدنه خودرو در مقابل فشارها و ضربه‌های بسیاری که ممکن است بعدا ایجاد شود، جلوگیری می‌کند.

همچنین این مواد مانع از بروز لک روی بدنه خودرو خواهد شد. مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت لازم است تا دیتیلینگ خودرو انجام شود. این زمان برای جذب کامل مواد نانو سرامیک روی رنگ‌دانه‌های بدنه خودرو است.

پس از اتمام این مرحله، دوباره بدنه خودرو را واکس می‌زنند و این کار نیز برای حفاظت از پوشش گلاس کوتینگ ایجاد شده روی بدنه خودرو است.

کلام آخر

همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، اگر روی بدنه خودرو خط و خش ایجاد شد یا به دلایل مختلف بدنه خودروی شما دچار خراشیدگی شد، در صورتی که که این آسیب سطحی باشد می‌توان با کمک از روش‌هایی که بیان شد، به ترمیم خط خوردگی روی بدنه پرداخت.

اما اگر خط و خش روی خودرو بسیار عمیق‌ است، بهترین کار این است که برای از بین بردن این خراشیدگی و آسیب ایجاد شده، به متخصصان و افراد حرفه‌ای در این امر مراجعه کنید تا آسیب بیشتری به خودرو وارد نشود.

 

منبع : شیپور

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر