آمیار24
1159
1+
بنر زیر رسته

هنگام بالا رفتن آمپر آب(جوش آوردن) ماشین چه کنیم؟

علل افزایش دمای موتور و بالا رفتن آمپر آب کدامند؟

  • خراب شدن ترموستات

ترموستات قطعه‌ای کوچک است که وظیفه قطع‌ و وصل کردن جریان مایع خنک‌کننده از موتور به سوی رادیاتور را برعهده دارد. این قطعه شامل یک محفظه عایق حاوی پودر مومی است که به محض رسیدن به دمایی خاص ذوب شده و انبساط حاصل از آن موجب گشایش مسیر حرکت آب داغ به‌سوی رادیاتور می‌شود.

اگر این قطعه از کار بیفتد و مسیر حرکت آب داغ موتور به‌سمت رادیاتور مسدود بماند، در کمتر از چند دقیقه دمای پیشرانه به‌شدت افزایش خواهد یافت. خرابی ترموستات تقریبا بدون هیچ‌گونه علامتی رخ می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود هر دو سال یک‌بار این قطعه را تعویض کنید.

  • نیم‌سوز شدن واشر سرسیلندر و هوا گرفتن مجاری سیستم خنک‌کننده

واشر سرسیلندر مهم‌ترین واشر آب‌بند موجود در موتور اتومبیل است که اجازه نشت آب رادیاتور یا روغن به درون محفظه سیلندر و دیگر مجاری غیر مرتبط را نمی‌دهد. در صورت آسیب دیدن این قطعه علاوه بر کاهش سطح آب رادیاتور، حباب‌های هوا نیز به درون مایع خنک‌کننده راه پیدا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند عملیات کاهش دمای موتور به‌وسیله مایع خنک‌کننده روال همیشگی خود را طی کند.

از جمله علائم وجود ایراد در واشر سرسیلندر می‌توان به مشاهده حباب‌های هوا درون محفظه رادیاتور، افزایش حجم غیرعادی شیلنگ‌های آب‌رسان رادیاتور و وجود ذرات آب درون روغن یا برعکس اشاره کرد. کاهش سطح آب رادیاتور، مشاهده مایع شیری رنگ در قسمت داخلی درب روغن و انتهای گیج روغن هنگام گرم بودن نسبی موتور،  می‌تواند دلیل بر نیم‌سوز شدن واشر سرسیلندر باشد.

  • معیوب شدن واترپمپ

واترپمپ وظیفه ایجاد نیروی لازم جهت گردش مایع خنک‌کننده درون موتور را برعهده دارد. اگر این قطعه معیوب شود و نتواند آب را با شدت و قدرت مناسب درون موتور به گردش دربیاورد، دمای پیشرانه بیش از حد افزایش خواهد یافت. در این حالت راهی جز مراجعه به تعمیرگاه و تعویض واترپمپ وجود نخواهد داشت.

  • از کار افتادن فن خنک‌کننده رادیاتور

فن رادیاتور یکی از اجزای حیاتی در سیستم خنک‌کننده موتور خودرو به‌شمار می‌رود و اگر به هر علتی از مدار خارج شود، دمای موتور تحت انفجارات پی‌درپی درون سیلندر به‌شدت افزایش خواهد یافت.

از جمله مهم‌ترین دلایل خرابی فن خنک‌کننده می‌توان به معیوب شدن بخش‌هایی مانند موتور فن، مقاومت، رله، فشنگی و فیوز فن اشاره کرد. در این میان خرابی رله بیش از سایر موارد مرسوم است و توصیه می‌شود همواره یک یا دو رله فن رادیاتور در خودرویتان به همراه داشته باشید.

  • مسدود بودن خروجی اگزوز

اگر خروجی اگزوز مسدود شده یا گرفتگی محدود داشته باشد، دمای پیشرانه و آمپر آب ماشین بالا خواهد رفت و باید نسبت به رفع آن هرچه زودتر اقدام شود.

  • خرابی رادیاتور و انسداد مجاری عبور آب

رادیاتور مهم‌ترین بخش سیستم خنک‌کننده موتور است و هرگونه ایراد آن یا گرفتگی مسیرهای عبور آب موجب عدم عملکرد مناسب سیستم خنک‌کننده خواهد شد. رفع انسداد رادیاتور یا تعویض آن با نمونه نو می‌تواند چاره کار در این قسمت باشد.

 

هنگامی که آمپر آب ماشین بیش از حد بالا رفت، چه کاری باید انجام دهیم؟

اولین کاری که پس از افزایش بیش از حد دمای موتور می‌توان انجام داد، روشن کردن سیستم گرمایشی و قرار دادن دور فن بخاری در بالاترین سرعت خود است؛ با این کار فن بخاری وارد مدار شده و می‌تواند دمای آب موتور را تا حد امکان کاهش دهد. پس از انجام این کار درب کاپوت را بالا بزنید و عملکرد فن‎ها را مورد بررسی قرار دهید. در صورت خاموش بودن فن‌ها می‌توانید به‌جای بخاری کولر را روشن کنید تا فن دور تند به‌کار بیفتد؛ اگر همچنان فن‌ها خارج از سرویس بودند، روی رادیاتور آب بریزید تا دمای موتور به حالت عادی بازگردد و سپس به دنبال دلیل عمل نکردن فن‌ها باشید.

اگر فن‌ها ایراد نداشته اما دمای موتور همچنان رو به افزایش است، احتمال دارد میزان آب رادیاتور کم باشد. در این حالت موتور را خاموش کنید و هرچند لحظه یک‌بار، یک استارت کوچک بزنید تا رینگ و پیستون‌ها به دیواره سیلندر نچسبند. پس از کاهش دمای موتور، با احتیاط کامل درب رادیات را باز و آب اضافه کنید.

 

اگر فن خنک‌کننده سالم بود و سیستم کمبود آب نداشت، احتمالا ایراد ناشی از وجود هوا در سیستم، قفل کردن ترموستات، مسدود شدن مجاری رادیاتور، معیوب بودن واترپمپ و نیم‌سوز شدن واشر سرسیلندر خودرو خواهد بود. در این مواقع به طور کلی موتور را خاموش کرده و هر چند لحظه یک‌بار استارت کوچکی بزنید. پس از خنک شدن پیشرانه، اتومبیل را با یدک‌کش به تعمیرگاه منتقل کنید تا عملیات تخصصی رفع عیب روی آن صورت بگیرد.

منبع :  شیپور

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر