آمیار24
537
3+
بنر زیر رسته

کرونا بگیریم یا روزه

از سفره های رنگین کمانی افطار هم نگویم که رنگ به رنگش با دلبری کردن، شکم را به سیری زودرس مبتلا می کنند. این کلمات را کنار هم چیدم تا دعا کنم که:

« خدایا، همه ی این احوال خوب را، امسال هم نصیب مردم کشورم کن

مخصوصا امسال که از برکت پا قدم جناب کرونا شاید خیلی نتوانیم دور هم باشیم. ولی کور خوانده. چون قرار نیست چیزی از مهر ما به ماه خدا کم شود. مثل هر سال و حتی بهتر از هر سال برای رمضان سنگ تمام می گذاریم و در کنار خانواده، زیر نور بندگی خدا، به ظلمت ناامیدی بی محلی می کنیم. اصلا بگذارید مثل بعضی پدربزرگ های قدیم که از هر چیز قافیه و شعر می ساختند، بگویم:

اگرچه دور هم جمع نمی شویم و «کم» هستیم ولی باز با خانواده کنار «هم» هستیم.



آخر روزه بگیریم یا نگیریم؟

واقعا تکلیف ما چیست؟ اگر روزه سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد باید چکار کنیم؟ می گویند با وجود کرونا روزه برای ما ضرر دارد، این درست است؟ نمی شود روزه نگیریم، کفاره اش را بدهیم؟

جواب همه ی این سوال ها را از نامه ی فرهنگستان علوم پزشکی به دفاتر آیات عظام و مسئولین مربوطه بخوانید:

پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری اسلامی، نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود. (بقیه ی کلام در پاراگراف بعدی)


کرونا و ماه رمضان و روزه-آمیار1

نکات کرونایی رمضان

لطفا دقت کنید. کلیه ی افراد سالم که البته کمتر از 65 سال سن دارند با رعایت موارد زیر می توانند روزه بگیرند:

  • رعایت کلیه ی توصیه های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا مانند رعایت فاصله های اجتماعی، شستشوی مکرر دست ها و پرهیز از نزدیک شدن به بیماران.

  • نوشیدن 8 الی 10 لیوان آب در فاصله ی افطار تا سحر.

  • استفاده از نیولایزر و یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگه داشتن محیط منزل

  • کاهش مصرف چای، قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله ی افطار تا سحر

  • پرهیز از محیط های گرم و خشک (ما بقی نامه را در پاراگراف بعدی بخوانید)



پس افراد 65 سال به بالا چه می شوند؟

برای این افراد با این سن عوامل کمک کننده ی ابتلا به کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون، چاقی مفرط، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های مزمن ریوی شایع می باشند و درصد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت های سلامت، از وجود این بیماری ها در خود بی اطلاع هستند. مهم تر اینکه بر اساس شناخت کنونی از ویروس کویید 19 به نظر می آید که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سرطان و یا دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس هستند. خلاصه با احتمال ضرر برای آن ها توصیه می شود در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند، علاوه بر رعایت توصیه های بهداشتی، کسانی که مطمئن نیستند که روزه برای آن ها ضرر ندارد، احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز نموده و آن را پس از اطمینان به همه گیری این بیماری قضا کنند. مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آن ها حاصل شود.

(تاکید می کنم: این پاراگراف مخصوص افراد 65 سال به بالا بود.)



در آخر...

همکاری و همیاری شما هموطنان عزیز به جهان ثابت کرد که یک ایرانی به این راحتی ها در مقابل ویروسی ناچیز کوتاه نمی آید. سفر نمی رود، مهمانی نمی گیرد، حتی قرنطنیه را هم تحمل می کند، فقط و فقط به امید خبری خوش از سلامتی خانواده و آشنا و همسایه. نوروز و رمضان هم ندارد. خوشبختانه آمارها نشان می دهند که کم کم داریم با این مهمان ناخوانده خداحافظی می کنیم. از قدیم گفتند: «دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد».

پس همه با هم تا سلامتی کامل ایران می ایستیم و ایستادیم.

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر