آمیار24
2338
2+
بنر زیر رسته

دستور پخت مرحله به مرحله فلافل مغازه و ساندویچی

جالب است بدانید با اینکه این غذا برگرفته از خطه جنوبی ایران است ولی ریشه اصلی آن لبنانی است. البته طرز تهیه آن در لبنان و ایران تفاوت‌هایی هم دارند. به طور مثال در لبنان از عدس، سیب زمینی و بادمجان هم در پخت فلافل استفاده می‌شود. محبوبیت آن به دلیل طعم دلپذیر و آماده شدن سریع آن، فلافل را به یکی از پرطرفدارترین غذاهای خیابانی حتی در امریکا تبدیل کرده است. حالا چرا مردم فلافل بیرون رو بیشتر دوست دارند؟ دلیل اصلی آن این است که فلافل بیرون ترد، چرب و خوشمزه‌تر است. حال ما می‌خواهیم طرز تهیه فلافل مثل بیرون و فلافلی‌ها را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل مثل فلافلی‌ها :

  • نخود: ۲ لیوان
  • سیب زمینی: یک عدد متوسط
  • پودر زیره سبز یا سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • سیر: ۲ حبه درشت
  • لیموی تازه، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه: به میزان لازم

مهمترین راز برای طرز تهیه فلافل مثل بیرون

اجازه بدید راز فلافل‌های خوشمزه بیرون را اول بگویم، سیب زمینی! بله سیب زمینی راز خوشمزه شدن فلافل‌های بیرون است. فلافلی‌ها از سیب زمینی برای خوش طعم شدن فلافل استفاده می‌کنند، سیب زمینی باعث ترد شدن فلافل می‌شود و فلافلی که با سیب زمینی درست شود، دقیقا مثل فلافلی‌ها می‌شود.

 

 

راز دوم پخت فلافل بازاری

راز بعدی آن نحوه چرخ کردن مواد با چرخ گوشت است.

مواظب باشید که موقع چرخ کردن مواد فلافل از سری دهنه گشاد چرخ گوشت برای چرخ کردن استفاده کنید تا نخودها خوب چرخ شوند زیرا سری دهنه تنگ باعث گِل شدن نخود در چرخ گوشت می‌شود و ممکن است باعث سوختن چرخ گوشت نیز شود. در همین حین باید توجه داشت که وقتی در حال چرخ کردن نخودها هستیم، در کنار آن سیب زمینی را نیز همراه با نخود به چرخ گوشت اضافه و چرخ کنیم و در اخر پیاز خرد شده را هم به آن اضافه می‌کنیم. مخلوط به دست آمده را یک بار دیگر با یک دهانه تنگ‌تر چرخ می‌کنیم تا مخلوطی چسبناک و کرم رنگ آماده شود.

 

 

اگر مخلوط تهیه شده زیادتر از وعده غذایی شما باشد جای نگرانی نیست و می‌توان آن را بسته بندی کرد و در فریزر نگهداری کرد تا در دفعات بعدی پخت فلافل از آن استفاده کرد.

بعد از آن، لیموی تازه به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن لیمو در این مرحله نقش کلیدی در طعم فلافل دارد. درصورتی که لیموی تازه در اختیار ندارید، می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید. ولی آن را فراموش نکنید و سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مقدار کافی به آن اضافه کنید.

 

 

مواد به دست آمده تا این مرحله را کامل با دست ورز می‌دهیم. بهتر است ورز دادن را تا حداقل حدود 3 دقیقه ادامه دهید.

 

 

سپس بار دیگر مواد را چرخ می‌کنیم. در این مرحله می‌توانید از هر کدام از دهانه‌های چرخ گوشت جهت چرخ کردن نهایی مواد استفاده کنید ولی بهتر است از دهانه تنگ آن استفاده کنید. در مرحله بعدی، ماهیتابه را آماده سرخ کردن می‌کنیم. (اجازه می‌دهیم روی شعله کمی داغ شود و سپس روغن را اضافه می‌کنیم.)

حالا با کمک دستگاه مخصوص قالب زنی فلافل که در شکل زیر مشخص است، مواد فلافل را قالب می‌زنیم و پس از پرشدن قالب، آن را با قاشق فشار می‌دهیم تا در هنگام وارونه کردن آن برای قرار دادن در ماهیتابه وا نرود. سپس فلافل‌ها را در شکل‌های منظم در داخل ماهیتابه قرار می‌دهیم.

در این مرحله دقت کنید که فلافل‌ها را آرام درون روغن هل دهید. زیرا در صورت پرت کردن فلافل‌ها در روغن، روغن روی دست شما می‌پاشد و باعث سوزش می‌شود. حتی اگر از دستکش استفاده می‎کنید، این کار خطرناک است زیرا امکان پرش روغن در چشم وجود دارد.

 

پس از آن‌که طرف اول فلافل سرخ شد، آن را وارونه کنید تا طرف دوم نیز سرخ شود. مدت زمان سرخ شدن هر دو طرف فلافل بسته به روغن موجود در ماهیتابه متفاوت است ولی حدودا 10 دقیقه طول می‌کشد. پس از سرخ شدن هر دو طرف آن، آن‌ها را در ظرف بچینید و همراه با سس‌های مورد علاقه خود میل کنید.

 

فلافل با قارچ چطوری می‎شه؟

علاقه زیاد ایرانی‌ها به قارچ باعث شده تا آن را در اکثر غذاها از جمله فلافل وارد کنند. علاوه بر طعم خوبی که قارچ ایجاد می‌کند، چون سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینواسید، آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان است، فواید زیادی هم دارد. شما هم یک بار فلافل با قارچ را امتحان کنید. درست است که حجم کمی از مواد تشکیل دهنده فلافل را تشکیل می‌دهد ولی تاثیر زیادی در مزه آن دارد.

 

  • نخود: ۲ لیوان
  • قارچ: ۲۰۰ گرم
  • جعفری خردشده: نصف لیوان
  • پودر زیره سبز یا سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • سیر: ۲ حبه درشت
  • نمک، فلفل قرمز و زردچوبه: به میزان لازم
 

طرز تهیه فلافل با قارچ:

نخودها را از دو روز قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها از بین برود. در طی این مدت چندبار آب آن‌ها را عوض کنید. قارچ‌ها را می‌توانید هم به صورت خام و هم تفت داده شده در فلافل‌ها استفاده کنید. نخودها را در خردکن یا چرخ گوشت ریخته تا خرد شوند. سپس قارچ‌ها را با هر روشی که آماده کرده‌اید به آن اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید. در مرحله بعدی پیاز و سیر را اضافه کنید و مجددا باهم مخلوط کنید. سپس جعفری خردشده، پودر زیره و پودر گشنیز را اضافه کنید و هم بزنید. در قدم بعدی، تخم‌مرغ را به مایع آماده شده اضافه کنید و در اخرین مرحله، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را اضافه کنید و مجددا هم بزنید. می‌توانید برای پف کردن بیشتر فلافل با قارچ، نصف قاشق چای‌خوری بکینگ پودر اضافه کنید.

نکته:

دقت کنید همه موارد را هم زمان با هم مخلوط نکنید و طبق دستور گفته شده در هر مرحله یک یا دو مورد جدید را اضافه کنید و باهم مخلوط کنید. در غیر این صورت مواد خوب با هم ترکیب نمی‌شوند.

همانطور که در روش قبل توضیح دادیم، اجازه دهید که ماهیتابه کمی داغ شود و سپس درون آن روغن اضافه کنید و مایع آماده شده فلافل را با دست به شکل گردو دربیاورید و یا از قالب مخصوص شکل دهی فلافل استفاده کنید. بعد از سرخ شدن یک طرف فلافل‌ها آن‌ها را وارونه کنید تا طرف دوم هم سرخ شود.

بهتر است پس از خارج کردن فلافل‌ها از ماهیتابه، آن‌ها را روی دستمال‌های مخصوص گرفتن روغن بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

ممکن است نام فلافل با قارچ و پنیر هم به گوش شما خورده باشد. برای تهیه آن نیازی به استفاده از قارچ در ترکیبات اصلی فلافل نیست و فقط کافی است قارچ را با پنیر پیتزا مخلوط کنید و در هنگام ساندویچ گرفتن فلافل، کمی از این مخلوط را در ساندویچ خود قرار دهید. کسانی که علاقه زیادی به پنیر پیتزا دارند، عاشق این نوع فلافل خواهند شد!

 

منبع :  اکالابلاگ

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر