آمیار24
2911
0+
بنر زیر رسته

علت روشن نشدن بخاری

با رسیدن فصل سرما خیلی از افراد با مشکل روشن نشدن بخاری مواجع میشن و نیاز به یک تعمیرکار پیدا میکنن اما

قبل از اینکه به یک تعمیرکار اطلاع بدیم تا برای تعمیر بخاری به خانه ما بیاد، با هم چند مشکل رایج بخاری گازی مثل، علت روشن نشدن بخاری گازی بعد از شمعک، علت صدا دادن و خاموش شدن شمعک بخاری و یا علت روشن نماندن شمعک بخاری گازی را بررسی کنیم؛ تا یک آشنایی اولیه با عیب یابی بخاری گازی داشته باشیم.

 

اجزا بخاری گازی

بخاری گازی در طرح های مختلف و با بازدهی حرارتی گوناگون طراحی می شن اما نحوه‌ی استفاده انواع بخاری‌های گازی یکسانه و روند تعمیر بخاری آبسال و سایر برندها تا حدودی شبیه به همدیگه ست؛ قبل از بررسی علت روشن نشدن بخاری گازی، لازمه با بخش‌های مختلفش آشنا بشیم

بدنه اصلی: بدنه اصلی بخاری همون ظاهر بیرونیشه که می بینیم؛ بدنه بخاری از فولاد با پوشش لعاب کاری و رنگ کاری تهیه می‌شه

کوره: بخش کوره بخاری از ورق فولاد و لعاب کاری مخصوصی برای افزایش دوام آن ساخته میشه؛ به کوره بخاری، محفظه احتراق هم میگن. فراموش نکنید که فرایند لعاب کاری جهت فراهم کردن حرارت مطبوع و پیشگیری از زنگ زدگیش امری ضروریه

مشعل (اجاق): استفاده از فولاد ضد زنگ برای ساخت مشعل یا اجاق به طور معمول به کار می‌ره

پیلوت (شمعک): این قطعه دارای کلاهکیه که لازمه گاز رو در 3 جهت جرقه زن، ترموکوپل بخاری و مشعل اصلی هدایت کنه

جرقه زن: جرقه زن بخشی از بخاریه که الکتریسیته حاصل از پیزو الکتریک داخل شیر کنترل را به جرقه تبدیل می‌کنه.

ترموکوپل : نیاز به قطع گاز در مواقع ضروری مهمترین وظیفه این قطعه ست.

شیر کنترل (کاربراتور): این قسمت وظیفه کنترل سوخت و روشن بودن دائم شمعک را به عهده داره.

 

علت روشن نشدن بخاری گازی چیست؟

 

بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی بسیار پرکاربرد در منازل مسکونی که در مدل‌های مختلفی مثل بخاری گازی بدون دودکش، با دودکش و سایر موارد قابل نصبه. معمولا ایرادات کم ولی رایجی در استفاده از بخاری گازی اتفاق می‌افته. اکثر افراد دلیل روشن نشدن بخاری گازی را نمی دونن، به همین دلیل جستجو و پرسش سوالات زیر بسیار متداوله:

علت روشن نشدن بخاری گازی بعد از شمعک چیه؟

چرا جرقه زن بخاری گازی کار نمیکنه؟

علت صدا دادن و خاموش شدن شمعک بخاری چیه؟

علت روشن نماندن شمعک بخاری گازی چیه؟

و سوالات دیگری که هر کدوم از ما با آغاز فصل سرما قطعا با آن مواجه شدیم. بعضی از این مشکلات مانند علت بو دادن بخاری گازی که با مشکلات جزئی مثل کثیفی وسیله همراهه، با یک اقدام ساده مثل شستن بخاری گازی بصورت اصولی قابل رفعه. اما منشا بعضی ایرادات، تجهیزات حساسه و باید با افراد متخصص در این شرایط مشورت بشه، در ادامه به بررسی چند علت روشن نشدن بخاری گازی می‌پردازیم.

 

مهمترین علت روشن نشدن بخاری گازی

رعایت یک سری از نکات باعث میشه که نیاز به عیب یابی بخاری گازی و همچنین تعمیر بخاری گازی کمتر به وجود بیاد، یا به سرعت برطرف بشه و تا سال بعد نیازی به تعمیر یا سرویس نباشه؛ یکی از این نکات و دلایل روشن نشدن بخاری گازی، اشکال در اتصالات و دودکش بخاری ست، اگر دودکش مسدود شده باشه، مسیر اصلی ورود گاز به بخاری مسدود شده که می تونه علتش گرد و غبار یا یک شی خارجی باشه

همچنین ممکنه در اتصالات، نشتی گاز وجود داشته باشه، که در صورت روشن نشدن بخاری، سریعا باید این بخش‌ها بررسی بشه و در صورت مشکل در این بخش اقدامات لازم جهت عیب یابی بخاری گازی انجام شود.

 

 

علت روشن نشدن بخاری گازی در بخش ترموکوپل

در بخاری گازی قطعات زیادی وجود داره که شاید دانستن نام تمام آنها کمکی به ما نکنه و مورد نیاز هم نباشه، اما برای عیب یابی بخاری گازی و دونستن اینکه چرا بخاری گازی روشن نمی‌شه، باید نام، ساختار و عملکرد بعضی از آنها را بدونیم. مهم ترین علت خاموش شدن بخاری گازی مربوط به روشن نماندن یا خاموش شدن شمعک بخاری گازیه و علت روشن نماندن شمعک بخاری گازی، قطعه‌ای به نام ترموکوپل یا بویین است.

اتصال دو قطعه فلز از یک طرف، ساختار این قطعه را تشکیل می‌ده. یادتون باشه که برق زمانی تولید می‌شه که محل اتصال دو فلزی که گفتیم، حرارت دریافت کنه. در صورتی که پس از فشار دکمه استارت به هنگام روشن کردن بخاری خود، شاهد خاموش شدن شمعک بخاری شدید؛ این نشانه نرسیدن گاز به آن است.

بنابراین در عیب یابی بخاری گازی، در صورت روشن نموندن شمعک بخاری گازی مشکل از ترموکوپل بخاریه . برای تعمیر و تعویض ترموکوپل (تنظیم ترموکوپل بخاری گازی) لازمه از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

 

علت روشن نماندن شمعک بخاری گازی

همان‌طور که گفتیم، ترموکوپل و بویین دو مورد از مهم‌ترین قطعات بخاری گازی هستن که اکثر مشکلات بخاری گازسوز به خاطر آنها به وجود می‌یاد. بنابراین زمانی که عیب یابی بخاری گازی بایستی به این دو قطعه توجه مضاعف داشت. روشن نموندن شمعک بخاری گازی هم مربوط به همین دو قطعه ست. در این حالت اگر مشکل از ترموکوپل نباشه، مشکل حتما از بویین هست. اگر بعد از بررسی و عیب یابی بخاری گازی، متوجه خرابی هر کدام از این قطعات شدیم، باید تعویض کنیم.

اگر گاهی اوقات بخاری گازی خود به خود خاموش می‌شه، مشکل ممکنه به خاطر تنظیم نبودن شعله شمعک یا گرم نشدن ترموکوپل باشه. در این شرایط باید از یک متخصص برای تنظیم شعله شمعک بخاری و تنظیم ترموکوبل بخاری گازی کمک بگیریم.  شما میتونید از اینجا درخواست متخصص بدید.

در ساختار بخاری گازی اگر سر ترموکوپل به درستی در شعله شمعک قرار نگرفته باشه، الکتریسیته‌ای که تولید می‌شه به اندازه‌ای نیست که بتونه هسته بویین را در حالت جذب نگه داره. در این وضعیت فنر بویین، هسته را به سمت بیرون می کشه، مسیر گاز را مسدود می‌کنه و قطعا در صورت عدم وجود گاز بخاری خاموش می‌شه.

اگر در عیب یابی و تعمیر بخاری گازی با چنین مشکلی روبه‌رو شدید، بایستی شعله شمعک را که پایین‌تر یا بالاتر از سر ترموکوپل قرار گرفته، دوباره به حالت اولیه برگردونید. اما باز هم توصیه می‌‌کنیم برای جلوگیری از هرگونه خطر و یا نقص جدی‌تر بهتر است که از تعمیرکاران ماهر برای تنظیم ترموکوبل بخاری گازی و در صورت نیاز تعمیر فندک بخاری گازی کمک بگیرید.

 

 

خرابی فندک دلیل روشن نشدن بخاری گازی

در بخاری گازی، جرقه زن همان فندکه که گرمای لازم برای شعله‌ور شدن را تولید می‌کنه. اگر خودتان قصد عیب یابی بخاری گازی را دارید، بهتره بدونید که جرقه نزدن فندک ممکنه به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اولین علتش قطع ناگهانی گاز است؛ در چنین شرایطی بهتره ده دقیقه منتظر بمونید و دوباره امتحان کنید، این بار می‌تونید از کبریت برای روشن کردن بخاری استفاده کنید.

دومین دلیل جرقه نزدن فندک بخاری، مربوط به تنظیمات می‌شه. فندک بخاری دارای دو پیچ حداقل و حداکثر تنظیمه که اگر این دو پیچ به خوبی تنظیم نشده باشه، جرقه زن به خوبی کار نمیکنه. هنگام عیب یابی برای تعمیر فندک بخاری گازی، باید پیچ‌ها را کاملا محکم کنید، گاهی هم به تعمیر فندک بخاری گازی نیاز خواهد شد.

 

انحراف نازل گاز، دلیل روشن نشدن بخاری

بخاری گازی، دارای یک بخش به اسم نازل گاز هست؛ نازل گاز وظیفه هدایت گاز به داخل مشعل را داره. در صورت انحراف و یا خارج شدن نازل گاز از مسیر خود، گاز به مشعل نرسیده و همین مورد علت روشن نشدن بخاری گازی را به دنبال داره. در صورت مشاهده چنین مشکلی باید پیچ های نازل را بررسی کنید که اگر شل هستند اونها رو محکم کنید. 

 

بوی حاصل از احتراق، پس از روشن شدن بخاری

گاهی اوقات بخاری روشن می‌شه، اما بلافاصله بعد از روشن شدن، شما متوجه بوی سوختگی می‌شید، چند دلیل برای رخ دادن چنین موردی وجود داره :

گرفتگی در دودکش بخاری، که نیاز به بررسی مسیر دودکش دارد

کوچکتر بودن قطر دودکش بخاری ساختمان

کلاهک نداشتن دودکش بخاری

خرابی در محفظه احتراق که نیاز به تعمیر یا تعویض کوره بخاری دارد

 

انتشار گاز و بوی آن، پس از نصب بخاری

اگر پس از نصب بخاری و باز کردن شیر گاز، بوی گاز به مشام شما رسیده، موارد زیر را بررسی کنید.

یک اسفنج را به صابون و آب آغشته کنید؛ و کف صابون حاصل شده را بر روی محل اتصال لوله گاز به بخاری و همچنین، لوله مسی بخاری به شیر اصلی بخاری قرار دهید. مجدد شیر گاز را باز کنید تا ببینید آیا در دو بخشی که کف صابون مالیده‌اید، حباب تشکیل می‌شه یا نه.

نشت گاز از لوله‌های رابط بین شیر کنترل و مشعل یا پیلوت

 

دیگر مشکلات و دلایل روشن نشدن بخاری گازی

با وجود فشار گاز مناسب در شبکه لوله کشی، باز هم بخاری روشن نمی‌شه، علت روشن نشدن بخاری گازی، می‌توانه به علت کوتاه بودن شعله پیلوت و تنظیم نشدن آن باشه. در چنین موردی، کاور شیر کنترل را برداشته و فیلتر را عوض کنید

در هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دکمه فرمان برای روشن کردن شمعک، گاز قطع و شمعک خاموش می شه؛ در چنین مواردی اگر ترموکوپل سالم باشه، پس علت خاموش شدن شمعک بخاری از بوبین هست. بوبین را آزمایش کنید و در صورت معیوب بودن آن را عوض کنید

در هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دکمه فرمان برای روشن کردن شمعک، گاز قطع و شمعک خاموش می‌شه: ترموکوپل را باید آزمایش کنید و در صورت معیوب بودن آن را عوض کنید

شعله بخاری مناسب نیست و بوی گاز خام به مشام می‌رسه: گاهی کثیفی بیش از حد مشعل و مسدود شدن سوراخ های آن مانع عبور مخلوط هوا و گاز می شود. برای رفع این مشکل باید مشعل را از جای خود خارج کرده و با برس یا فشار باد آن را تمیز کنید.

با چرخاندن دکمه از حالت پیلوت به شعله اصلی مشعل روشن نشده و گازهای زیادی به اطراف پراکنده می‌شه: در این صورت ژیگلور و قطعات متصل به آن را در جای خود قرار داده و تنظیم کنید

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر