آمیار24
819
1+
بنر زیر رسته

همه چیز درباره پمپ آب

پمپ آب یکی از وسایل کاربردی زندگی امروزیست چرا که وجود ساختمان های چند طبقه و واحد های مختلف باعث میشه فشار آب کم و گاهی قطع بشه
البته این موضوع مختص ساختمان ها نیست و خانه های ویلایی هم به دلیل تراکم جمعیت و یا مشکلات در تاسیسات خود دچار افت فشار آب میشود و پمپ آب بهترین گزینه برای حل این مشکل است
اما گاهی پمپ های آب به دلیل تنظیم نبود، روشن نمیشه و یا دیر خاموش میشه  که در این محتوا علت آن را برایتان توضیح خواهیم داد
 
سویچ فشار چیست؟
بدون سویچ فشار و فشار سنج پمپ آب خانگی به صورت یک سره کار می کنه و با اولین شیر آبی که در داخل ساختمان باز میشه..، میزان فشار در مخزن یا منبع آب کم شده و در نتیجه پمپ آب روشن می شود و شروع به فعالیت می کند و بعد از بستن شیر آب نیز به کار خود ادامه می دهد.
زیرا هیچگونه فرمانی مبنی بر کاهش یا افزایش فشار برای خاموش شدن پمپ ارسال نمی شود. فشار سنج در بیشتر پمپ های آب خانگی حداکثر بر روی 6 بار و حداقل 2 بار تنظیم شده است.
زمانی که فشار در داخل مخزن پمپ آب خانگی یا منبع کمتر از 2 بار می رسد، پمپ آب خانگی با استفاده از سویچ فشار روشن شده و شروع به پمپاژ کردن آب به داخل مخزن می نماید و زمانی که فشار آن تا 6 بار برسد، سویچ فشار پمپ را خاموش می کند. با این اقدام سوئیچ فشار از روشن و خاموش شدن پی در پی پمپ آب جلوگیری می کند.
در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی به شما خواهند گفت که چه تعداد روشن و خاموش شدن پمپ آب خانگی طبیعی است.

محل قرارگیری سویچ فشار کجاست؟

سویچ فشار به وسیله سیم پیچی داخلی به جعبه کنترل یا ست کنترل پمپ آب متصل شده است و این جعبه در محلی بین پمپ آب و خط لوله اصلی آب ساختمان تعبیه شده است. معمولا سعی می شود کمترین میزان فاصله بین سویچ فشار و پمپ آب وجود داشته باشد.
سوییچ فشار به شکل غیرفعال در درون سیستم قرار داد و فعالیت آن فقط زمانی که فشار آب در پمپ آب خانگی کم یا زیاد شود آغاز شده و با رسیدن به فشار مطلوب دوباره در حالت غیرفعال خود باز می گردد.
برخی سویچ های فشار با استفاده از فشار دیافراگمی حاصل از پیستون و فنر فشار در داخل خط لوله پمپ آب خانگی قرار می گیرند. تنظیم فنر فشار با استفاده از پیچ تنظیم صورت می گیرد.
در بعضی از ست های کنترل فشار یک عدد پیچ تنظیم وجود دارد، که افزایش یا کاهش فشار پمپ با استفاده از همان یک عدد پیچ صورت می گیرد و در برخی مدل ها دو عدد پیچ تنظیم فشار وجود دارد که با استفاده از یکی از آن ها فشار را کم یا زیاد شده و با استفاده از یکی دیگر میزان دلتای فشار را تنظیم می کنند.
حال در ادامه به منظور ارائه توضیحات لازم در خصوص نحوه تنظیم فشار در پمپ آب خانگی چگونگی تنظیم کردن سوییچ فشار را برای شما بیان خواهیم کرد.
زیرا گاهی میزان فشار در پمپ آب خانگی بنا به دلایلی همچون باز بودن چند عدد شیر آب به طور همزمان در ساختمان، ترکیدگی در لوله آب، جذب رسوبات در لوله های ساختمان، وجود هوا در داخل سیستم پمپ آب خانگی و غیره افزایش یا کاهش پیدا می کند.
در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی برای شما توضیح می دهند که نقش سوئیچ فشار در پمپ آب خانگی چیست، در چه محلی نصب می شود و چه علائمی نشان دهنده خرابی و یا تنظیم نبودن سوئیچ فشار هستند.

علائم تنظیم نبودن فشار در پمپ آب خانگی

آموزش نحوه تنظیم فشار پمپ آب خانگی

مرحله اول:
ابتدا به منظور حفظ امنیت باید اتصال پمپ آب خانگی به برق را قطع کنید. سپس با استفاده از پیچ گوشتی تمامی پیچ های موجود بر روی بدنه ست کنترل فشار یا سوییچ کنترل فشار را باز کنید تا درپوش ست برداشته شود.
چنانچه برای تهیه پیچ گوشتی نیاز به راهنمایی دارید، مطلب راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو دستی را مطالعه کنید.
مرحله دوم:
اگر ست کنترل فشار در دستگاه دارای یک عدد پیچ تنظیم فشار باشد، همانطور که در قسمت فوق گفتیم می توان از همان پیچ برای تغییر cut-on و cut-off یا فشار قطع و وصل پمپ استفاده کرد.
توجه
اندازه تغییر فشار به میزان 2 تا 2/1 بار به اندازه هر دفعه پیچاندن پیچ تنظیم است.
در این حالت باید پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانیم تا فشار پمپ آب خانگی برای حالت قطع و وصل پمپ افزایش پیدا کند.
در مقابل اگر پیچ تنظیم را برخلاف عقربه های ساعت بچرخانیم میزان فشار قطع و وصل پمپ آب خانگی کاهش پیدا می کند.      
تنظیم فشار در ست کنترل فشار که دارای دو عدد پیچ تنظیم فشار است به این صورت است که پیچ تنظیم که فنر بزرگتری دارد، میزان فشار قطع و وصل پمپ آب خانگی را تنظیم می کند.
در این مدل نیز مانند مدل قبلی چرخاندن پیچ تنظیم به جهت عقربه های ساعت سبب افزایش فشار پمپ آب خانگی و چرخاندن پیچ تنظیم فشار در خلاف جهت عقربه های ساعت سبب کاهش فشار پمپ آب خانگی خواهد شد.
نقش پیچ تنظیم با فنر کوچک تر در این مدل کنترل اختلاف فشار یا دلتای فشار در پمپ آب خانگی است و با چرخاندن این پیچ در جهت عقربه های ساعت میزان فشار cut-off یا قطع پمپ آب بالا می رود.
 نکته: هرگز میزان فشار cut-off را کمتر از فشار cut-on تنظیم نکنید. در غیر این صورت پمپ آب خانگی وارد چرخه کار بدون توقف شده و دائما مشغول به کار می شود که همین مسئله سبب وارد شدن آسیب به دستگاه خواهد شد.
 میزان فشار وصل یا cut-on پمپ آب خانگی نباید کمتر از 2 بار و میزان فشار قطع یا cut-off نباید بیشتر از 6 بار باشد.
مرحله سوم:
در نهایت شما می توانید میزان فشار تنظیم شده در پمپ آب خانگی را با روشن کردن پمپ آب امتحان کنید ولی قبل از روشن کردن پمپ حتما درپوش ست کنترل را در محل قبلی خود قرار دهید.
سپس با باز کردن شیر آب در ساختمان می توانید میزان فشار قطع و وصل پمپ آب خانگی را در فشار سنج پمپ ملاحظه کنید و از فشار اندازه و دلخواه پمپ آب خود لذت ببرید.
 در صورتی که می خواهید اطلاعات کامل تری در خصوص روش تعمیر پمپ آب خانگی بدست آورید، پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی را از دست ندهید.
اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر