آمیار24
273
0+
بنر زیر رسته

قطعات پکیج و معرفی اجزای آن

عده‌ای از افراد برای استفاده از سیستم‌های گرمایشی از شوفاژ و یا بخاری استفاده می‌کنند که سیستم متفاوتی دارد و با استفاده از لوله‌هایی که در آن‌ها تعبیه شده است، گرما را منتقل می‌کنند و میزان گرمای مورد نیاز را فراهم می‌آوردند. پکیج‌ها سیستم‌های گرمایشی جدیدی هستند که علاوه بر برطرف کردن نیاز افراد مزایایی بسیاری نیز دارند. از جمله این مزیت‌ها آن است که اثرات مخرب کمتری برای محیط زیست دارد.
 
پکیج چه کاربردی دارد؟
در واقع پکیج‌ها سیستم‌های گرمایشی هستند که وظیفه‌ی موتورخانه و آبگرمکن را برعهده دارند. به همین علت بسیاری از مشکلات سیستم‌های گرمایشی برطرف شده و کار را برای افراد آسان نموده است. در ادامه به بررسی انواع پکیج و معرفی قطعات آن خواهیم پرداخت.
  
انواع پکیج‌
پکیج‌ها به دو دسته‌ی دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند
 
پکیج‌های دیواری: پکیج‌های دیواری از نظر ظاهر همانند آبگرمکن‌های دیواری بوده و توسط سنسورهای موجود در سیستم پکیج، آب را گرم می‌کنند. این پکیج‌ها همان‌طور که از نام آن برمی‌آید بر روی دیوار نصب شده و فضای کمی را اشغال می‌کنند.
پکیج‌های زمینی: پکیج‌های زمینی دارای یک مخزن می‌باشند که پس از تخلیه آب گرم مجدد از آب گرم پر می‌شوند و به فضای بیشتری نیاز دارند.
 
 
ثبت درخواست
 
 
انواع قطعات پکیج
برد الکترونیکی: برد الکترونیکی مغز پکیج است و تمام قطعات دیگر زیر مجموعه‌ی آن می‌باشند. وظیفه برد الکترونیکی تجزیه و تحلیل داده‌های ورودی و خروجی پکیج می‌باشد که از دو قسمت نمایشگر و کنترل تشکیل شده است. رله، ترانس تغذیه، فیوز، IC و IC رگلاتور قطعات الکترونیکی می‌باشد.
 
حسگر: وظیفه اصلی حسگرها اعلام وضعیت دستگاه به برد کنترل می‌باشد که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. سنسورهای حرارتی (NTC)، ترموستات دود، ترموستات حد، ترموستات اتاقی، سنسور شوفاژ، ترانس جرقه‌زن، میله یونیزاسیون، حسگر فشار هوا، حسگر فشار آب، کلید جریان و... از جمله حسگرهای موجود می‌باشند که به بررسی آن خواهیم پرداخت.
 
سنسورهای حرارتی یا NTC: وظیفه سنسورهای حرارتی تشخیص دمای لوله مبدل می‌باشد تا منجر به آتش‌سوزی نشود. هنگامی که دمای لوله به طور غیرمعمول زیاد شود؛ دستگاه خاموش می‌شود.
 
ترموستات دود: هنگامی که گازهای حاصل از سوختن از دودکش خارج نشوند، کلاهک تعدیل ترموستات گرم شده و فرمان خاموشی را به کل دستگاه ارسال می‌کند.
 
ترموستات حد: زمانی که سنسور حرارتی دچار مشکل شود و یا به درستی کار نکند ترموستات حد وارد عمل می‌شود. پس از افزایش دمای آب به طور غیرمعمول و عمل نکردن سنسور حرارتی، ترموستات حد دستور توقف را صادر می‌کند.
 
ترموستات اتاقی: وظیفه چک کردن دمای اتاق را برعهده دارد و فرمان قطع، وصل، کاهش یا افزایش دما را به سیستم را خواهد داد.
 
سنسور شوفاژ: وظیفه تطبیق دمای آب با دمای شوفاژ را برعهده دارد و سبب خاموش شدن شعله می‌شود تا رادیاتورها به اندازه کافی گرم شوند.
 
ترانس جرقه‌زن: ترانس جرقه‌زن وظیفه‌ی جرقه را انجام می‌دهد تا شعله روشن شود.
 
 
ثبت درخواست
 
 
میله یونیزاسیون: این قطعه وظیفه چک کردن شعله را برعهده دارد. اگر شعله به درستی کار نکند، پکیج به صورت خودکار خاموش خواهد شد.
 
حسگر فشار هوا: وظیفه‌ی این قطعه تخلیه‌ی گازهای حاصل از احتراق می‌باشد. این قطعه باز بودن فن را قبل از روشن شدن آن چک می‌کند. در صورت باز بودن فن روشن می‌شود و عملکرد دستگاه توسط برد کنترل خواهد شد و در غیر این‌صورت کل دستگاه خاموش خواهد شد.
 
حسگر فشار آب: وظیفه این قطعه کنترل فشار آب است. در صورتی که آب موجود نباشد و یا فشار آب کم شده باشد دستگاه روشن نخواهد شد.
 
کلید جریان: این قطعه وظیفه تبدیل آب سرد به آب گرم را برعهده دارد تا دستگاه بتواند از آب گرم استفاده نماید.
قطعات برای اجرای فرمان: قطعات این قسمت وظایفی که از سمت برد کنترل به آنان محول می‌شود را انجام می‌دهند. قطعات این قسمت شامل: پمپ خطی (پمپ سیرکولاسیون، فن دودکش، شیر کنترل گاز، شیر موتوری، کیت شیر موتوری، شیر پرکن، شیر اطمینان، شیر تخلیه آب، شیر هواگیری، گیج فشار و دما می‌باشد.
 
پمپ خطی: آب را در یک مسیر بسته به گردش درمی‌آورد.
 
فن دودکش: وظیفه تخلیه گازهای اضافی حاصل از احتراق و همچنین دی اکسید کربن را برعهده دارد.
 
شیر کنترل گاز: وظیفه‌ی تشکیل شعله و فراهم آوردن میزان گاز لازم و همچنین کنترل گاز را برعهده دارد.
 
شیر موتوری: وظیفه این قسمت کنترل آب گرم در قسمت کنترل می‌باشد.
 
کیت شیر موتوری: هنگام کنترل آب گرم توسط شیر موتوری، به این قسمت فشار وارد می‌شود و مسیر میان مبدل اصلی و مبدل ثانویه باز و بسته می‌شود.
 
شیر پرکن: وظیفه تنظیم فشار آب را برعهده دارد.
 
شیر اطمینان: هنگامی که دمای سیستم نرمال نباشد و فشار سیستم از Bar3 بالاتر رود، مجرای خروجی شیر اطمینان باز شده و فشار و آب اضافی خارج خواهد شد.
 
شیر تخلیه آب: برای تخلیه آب سیستم استفاده می‌شود.
 
شیر هواگیری: وظیفه تخلیه هوا را برعهده دارد.
 
 
ثبت درخواست
 
 
گیج فشار و دما: این قسمت وظیفه نمایش فشار و دمای سیستم را برعهده دارند.
 
قطعات مکانیکی: وظایف این قسمت به صورت ثابت بوده و از برد فرمان نمی‌گیرند. قطعات مکانیکی شامل: منبع انبساط دیافراگمی، مبدل حرارتی، محفظه احتراق می‌باشد.
 
منبع انبساط دیافراگمی: این منبع از دو صفحه فلزی دیافراگمی از جنس لاستیک تشکیل شده است. زمانی که مقدار دمای آب بالا می‌رود، این منبع منبسط شده و حجم آن افزایش پیدا می‌کند. از دیگر وظایف این قسمت تخلیه‌ی آب اضافی می‌باشد.
 
مبدل‌های حرارتی: این قطعه لوله‌های مارپیچی هستند که توسط تیغه‌هایی به یکدیگر متصل شده‌اند و گرمای شعله را به آب عبوری منتقل می‌نمایند.
 
محفظه احتراق: در این محفظه احتراق صورت می‌گیرد و در قسمت مرکز پکیج می‌باشد.
 
 
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی قطعات پکیج و اجزای آن پرداختیم. پکیج‌ها نیاز افراد را به سیستم‌های گرمایشی برطرف نموده و پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. در صورتی که پکیج شما معیوب شود و یا به هریک از قطعات آن آسیب رسد در اولین مورد با نمایندگی پکیج تماس و یا از متخصصان مورد اعتماد بهره گیرید. متخصصان آمیار24 با پشتیبانی 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما هستند و در کمترین زمان ممکن بهترین خدمات را ارائه می‌دهند.برای ثبت درخواست اینجا کلیک کنید
اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر