آمیار24
7378
8+
بنر زیر رسته

دانستنی هایی در مورد آبگرمکن دیواری

 

یکی از وسایل گرمایشی مرسوم در بازار ایران آبگرمکن های دیواری یا مخزن دار بوده و جزء پر مصرف ترین وسایل گرمایشی به حساب آمده و در انواع گاز سوز، برقی و نفتی می ‌باشند.

 

مزایا و معایب استفاده از آبگرمکن

مزایای ابگرمکن دیواری: 

آب را فوری و در همان لحظه گرم می ‌کند.

به دلیل نصب روی دیوار ، فضای مفید ساختمان را اشغال نمیکند.

به علت بهره گیری از فناوری مدرن، دارای ایمنی بالایی است .

استهلاک کمی دارد و در صورت لزوم به راحتی تعمیر می‌ شود.

به راحتی قابل جا به جایی و نصب است.

 

       مزایای آبگرمکن مخزن دار:

 آبگرمکن مخزن دار را می‌توان با دمای کم استفاده کرد چون مخزن آب گرم ذخیره دارد.

میزان مصرف انرژی آبگرمکن مخزن دار کمتر بوده و قالبا روزانه چند دقیقه روشن و ساعتها خاموش می ماند.

یک شمعک درصد قابل توجهی از گرمایش را تامین نموده و روشن شدن مشعل را کاهش می‌دهد.

 فشار آب زیادی نیاز ندارد

بدلیل نداشتن پیچیدگی ،نیاز به اسید شویی ندارد.

 

معایب آبگرمکن دیواری:

             با توجه به سرد و گرم شدن آب آبگرمکن دیواری، تنظیم دمای آب در حمام کاری دشوار است. علت این امر خاموش شدن آبگرمکن ناشی از افت فشارآب شهری یا کم باز نمودن شیر آب گرم می‌باشد.

             مصرف گاز بیشتر نسبت به مدل مخزن دار

            رسوب گذاری لا به لای صفحات ریز مبدل حرارتی و نیاز به اسید شویی سالیانه

 

ثبت درخواست

 

معایب آبگرمکن مخزنی:

            اشغال فضای زیاد

            جابه جایی طاقت فرسا

           دمای آب بالا و پایین مخزن متفاوت بوده و همین موضوع عملکرد ترموستات را دچار اختلال می‌نماید.

           رسوب گرفتن شیر اطمینان در صورت عدم بازدید به موقع و احتمال خطر جوش آمدن آب در مخزن

 

نکات مهم در مورد نحوه انتخاب و خرید

مهمترین مساله ای که در خرید آبگرمکن باید به آن توجه داشت نوع و میزان مصرف آب گرم برای آن محل می‌باشد. با یک آبگرمکن مخزن دار، شستن ظروف و دوش گرفتن و یا حتی انجام چند کار دیگر به طور همزمان امکان پذیر است . در حالی که این امر با آبگرمکن های بدون مخزن معمولا مشکل یا حتی غیر ممکن است. بنا براین باید توجه ویژه ای به سرعت گرم کردن آب و میزان گرمی ایجاد شده توسط آبگرمکن شود. برای انجام دو یا چند کار همزمان ، آبگرمکن های مخزن دار مفیدتر واقع می شوند چرا که با ذخیره داشتن آب گرم اطمینان بخشی بالاتری به وجود می آورد. در مقایسه بین آبگرمکن مخزن دار و بدون مخزن به این مطلب می رسیم که در شرایطی که بخواهیم آبگرمکنی با ظرفیت استاندارد محل استفاده انتخاب کنیم ، قیمت مخزن دار ارزانتر از دیواری با همان ظرفیت خواهد بود.

 

نکات مهم و کلیدی

          فضای لازم برای نصب آبگرمکن حدود  9 تا 12 متر مکعب می‌باشد.مشروط بر اینکه حجم اشغال شده توسط اشیاء دیگر موجود در محل (یخچال،کمد،اجاق گاز و ...)بیش از 2 متر مکعب نباشد.(میزان اکسیژن رسانی)

         محل نصب دارای دریچه بوده تا امکان تهویه را فراهم سازد.

         به دلیل وجود بخار آب،کمبود اکسیژن و احتمال بروز گاز گرفتگی ، نصب آبگرمکن در حمام اکیدا ممنوع است

         از یک آبگرمکن برای 2 طبقه و یا 2 واحد مسکونی مجزا استفاده نگردد.

         ارتفاع نصب آبگرمکن از کف تمام شده 120 سانتیمتر و فاصله افقی از وسایل گرما زا مثل اجاق گاز حداقل 40 سانتی متر باشد.

         دودکش باید با قطر مناسب داخل دیوار تعبیه شده و در پشت بام از کلاهک H استفاده شود.

 

نحوه نگهداری و استفاده استاندارد (تنظیم درجه حرارت استاندارد ترموستات)

بیشتر آبگرمکن ها به طور پیش فرض روی درجه حرارت 60 درجه تنظیم شده اندکه می‌تواند باعث سوختگی مصرف کننده با آب داغ شود.درحالیکه طبق استاندارد سازمان بهینه سازی مصرف انرژی  باید دما روی 49 یا 50 درجه تنظیم شود،دمایی که هم برای مصارف خانگی مناسب و هم احتمال رسوب گرفتگی مخزن آبگرمکن و لوله های آب گرم را کاهش می‌دهد.

 

روش تنظیم دمای آب روی 50 درجه

ابتدا باید درجه حرارت آب مخزن را اندازه گیری کنید و به درجه ترموستات اعتماد نکنید زیرا احتمالا دقیق نیست چرا که سیستم و متراژ لوله کشی هر ساختمان متفاوت بوده و بسته به میزان عایق بندی لوله ها ، پرت حرارتی دچار افت و خیز می شود.

برای اندازه گیری دقیق از یک دماسنج استفاده کنید و دمای آب گرم خروجی را در دورترین شیر آب از آبگرمکن اندازه گیری کنید و این عدد را روی ترموستات علامت بزنید.

حالا با روش اندازه گیری گفته شده وقتی دمای آب به 50 درجه واقعی رسید ترموستات را چرخانده تا مشعل خاموش شود.درجه ای که در آن مشعل خاموش شد را علامت زده تا برای مواقع دیگر بتوان از آن استفاده نمود.

با این روش نیازی به شماره های روی ترموستات نبوده و عددی که خودتان ثبت کرده اید و برای ساختمان شما مطلوب است را مورد استفاده قرار می‌دهید.

 

عایق بندی لوله های رو کار

عایق بندی لوله های آب گرم باعث می‌شود تا از هدر رفت گرما جلو گیری شده و پرت حرارتی کاهش یابد و دیگر نیازی نباشد که مدتی شیر را باز بگذارید تا آب گرم شود و این یعنی صرفه جویی در مصرف آب، گاز و البته هزینه ها.

 

صرفه جویی در مصرف آب گرم

هر خانواده چهار نفری با روزی 5 دقیقه دوش گرفتن تقریبا 2650 لیتر به طور هفتگی آب برای استحمام مصرف می‌کند که معادل مصرف سه سال آب اشامیدنی یک نفر می‌باشد.فقط با استفاده از دوش های حمام کم فشار که سری دوش مجهز به مخلوط کننده هوا با آب است می‌توانید در مصرف آب گرم 25 تا 60 درصد صرفه جویی کنید.با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی در مبلغ قبض آب هم کاهش قابل توجهی خواهید داشت.حال همان خانواده 4 نفره با استفاده از این روش  5300 لیتر آب در سال صرفه جویی خواهد کرد.

 

ثبت درخواست

 

بازدید های منظم و برنامه ریزی شده

هر سه ماه یکبار شیر های فشار شکن یا سوپاپ اطمینان  را بصورت دستی باز نموده تا رسوبات موجود در مسیر خارج شده و از کارکرد صحیح آن مطمئن شویم.

هر چند وقت یکبار،رسوب زدایی لوله های آبگرمکن دیواری ضروری بوده و بسته به میزان سختی آب (املاح و رسوب) منطقه برای آبگرمکن های شمعک دار به طور متوسط هر دو سال یکبار و برای آبگرمکن های بدون شمعک به طور متوسط هر چهار سال یکبار.

 

اجزای مهم تشکیل دهنده

1- کلاهک تعدیل

کلاهک تعدیل قطعه‌ای است که هدایت جریان هوا را به عهده دارد و احتراق را به دودکش هدایت می‌کند. این قطعه در افزایش راندمان آبگرمکن نقش مهمی دارد. کلاهک تعدیل کمک می‌کند سرعت مکش کم و زیاد شود و از خاموش شدن آبگرمکن جلوگیری می‌کند.

2- مبدل(برای مدل دیواری)

مبدل قطعه‌ای است که از لوله‌های مسی و پره‌های حرارتی بسیاری تشکیل شده است. مبدل در آبگرمکن دیواری کمک می‌کند تبادل گرما افزایش پیدا کند. در حقیقت آب را از لوله‌های مسی عبور داده و با کمک گرفتن گرما از شعله‌های مشعل آن را گرم می‌کند.

3- رگلاتور آب

یکی دیگر از قطعات به کار گرفته شده در انواع  آبگرمکن ها رگلاتور‌های آب هستند. این قطعه جهت ثابت نگه داشتن خروج آب و خارج کردن فشار آب است. رگلاتور آب از اجزایی مانند قاب برنجی، شیپوره، شیر احتراق، شیر تنظیم کننده دما، سوپاپ آب، مغزی آب بندی، ساق سوپاپ، و شیر احتراق تشکیل شده است.

4- رگلاتور گاز

رگلاتور گاز نیز قطعه‌ای است که وظیفه وارد گردن گاز به آبگرمکن را انجام می‌دهد. این وسیله میزان اشتعال مشعل را نیز تنظیم می‌کند. بیشتر مشکلات ناشی از روشن نشدن مشعل آبگرمکن به عهده این قطعه است. رگلاتور گاز از بدنه و رابط و چند راهه تشکیل شده است.

5- سوپاپ اصلی گاز(در مدل دیواری)

یکی دیگر از قطعات به کار رفته در آبگرمکن دیواری که می‌تواند مانع بروز مشکلات آبگرمکن دیواری نیز شود سوپاپ اصلی گاز است. وظیفه این قطعه باز و بسته کردن مسیر گاز زمان بسته شدن آب به رابط چند راهه است.

6- شیر پروانه‌ای

شیر پروانه‌ای قطعه ای است که میزان گاز ورودی به رگلاتور گاز و رابط چند راهه مشعل را محدود و در واقع تنظیم می‌کند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله به بررسی آبگرمکن دیواری پرداختیم .در صورتی که برای آبگرمکن شما مشکلی پیش بیاید ، متخصصان آمیار 24 با پشتیبانی 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و در کمترین زمان ممکن بهترین خدمات را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند. برای ثبت درخواست آبگرمکن دیواری اینجا کلیک کنید .

 

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر