آمیار24
2332
4+
بنر زیر رسته

دانستنی هایی در مورد پکیج

پکیج،یکی از مهمترین و شناخته شده ترین وسایل گرمایشی در دنیاست که با توجه به مزایای چشم گیرخود، با آمدنش به این عرصه گوی رقابت را از سایر وسایل گرمایشی ربوده و در حقیقت کلیه امورات مربوط به یک موتورخانه را انجام می‌دهد.

 

1-مزایا:

 مزایای اساسی پکیج را می‌توان به شرح زیر بیان نمود:

·         اشغال فضای بسیار کم در مقایسه با موتورخانه

·         ایمنی فوق العاده

·         مستقل بودن هر واحد مسکونی دربحث استفاده از سیستم خود

·         صدای کم(حتی کمتر از آبگرمکن ها)

·         بالاتر بودن بازدهی و راندمان پکیج نسبت به موتورخانه و آبگرمکن ها

·         سهولت در بازرسی و نظارت در داخل فضای واحد مربوطه

 

2-نحوه انتخاب و خرید پکیج مناسب:

همانطور که میدانید پکیج ها در انواع و ظرفیت های مختلفی در بازار وجود دارد و قالب مشتریان در انتخاب نوع متناسب با نیاز خود دچار سردرگمی می‌شوند.در اینجا به ذکر 6 مورد اساسی میپردازیم که می‌تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد.

 

نوع بنا از حیث مصالح

·         ساختمان های مدرن با دیوارها و درب و پنجره های کاملا عایق

·         ساختمان های معمولی

·         ساختمان های قدیمی که هیچگونه عایق خاصی در آنها وجود نداشته و پرت انرژی زیادی دارند

 

ثبت درخواست

 

منطقه آب و هوایی

مناطق آب و هوایی کشورما به 3 منطقه سرد و خشک،معتدل خزری و کوهستانی تقسیم بندی می‌شوند که در جریان خرید پکیج حتما باید به آن توجه نمود.

 

فن دار یا بدون فن بودن

·         در سه حالت می بایست حتما از پکیج های فن دار استفاده شود:

·         در صورتی که طول لوله عمودی دودکش کمتر از 3 متر باشد

·         در صورتی که طول لوله  افقی  دودکش بیشتر از 50 سانتیمتر باشد

·         در صورتی که در فضای بسته باشد

·         تنها ایراد فن دار بودن پکیج ها ،صدای آنهاست وگرنه در تمامی اوقات پیشنهاد بر استفاده از این مدل می باشد.

 

مقدار آب گرم مورد نیاز

پکیج ها در دو نوع تک مبدل و دو مبدل(سیستم تامین آب گرم جدا از سیستم گرمایش ساختمان) در بازار موجود هستند و در شرایطی که آب مورد استفاده دارای سختی و املاح زیاد بوده و یا زیر بنای آپارتمان بیشتر از 120 متر باشد ، از نوع دومبدل آن استفاده می‌گردد. در صورتی که به آب گرم بیشتری نیاز دارید از پکیج های زمینی مخزن دار استفاده نمایید.

 

ثبت درخواست

 

سیستم های اتوماتیک عیب یابی خودکار 

در بازار انواعی از پکیج ها وجود دارند که به سیستم های عیب یابی خودکار مجهز بوده و تکنسین را در رفع عیوب یاری می نماید. توصیه اول:واحد هایی که در طبقه اول یا اخر مجموعه های آپارتمانی قرار گرفته اند به دلیل تماس بیشتر با فضای آزاد از پرت حرارتی بالاتری برخوردار بوده و می‌بایست 20 وات به ازای هر مترمربع به ظرفیت محاسبه شده اضافه نمایند. توصیه دوم:در صورتی که بخواهیم ظرفیت پکیج مورد نیاز را بر اساس کیلو کالری به دست آوریم ، متراژ زیر بنا را در عدد 150 کیلو کالری برای واحد های مسکونی و 100 کیلو کالری برای واحد های اداری ضرب مینماییم.

 

3- نکات مهم و کلیدی در استفاده از پکیج:

آیتم های مهمی در استفاده از پکیج وجود داشته که باید مورد توجه قرار گرفته شود. مهمترین آنها عبارتند از:

·         افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دستگاه به واسطه فیلتر مغناطیسی در مسیر ورودی آب سرد پکیج بویژه در مکان هایی  که سختی و املاح آب بیشتراست .

·         توجه به اینکه فشار آب مطلوب برای کارکرد پکیج بین 1 تا 3.5 اتمسفر بوده و کمبود فشار مشکلاتی  را بوجود می آورد.

·         حداقل متراژ قابل تایید براساس مقررات ملی ساختمان در استفاده و نصب پکیج در داخل فضای آپارتمان،64 متر بوده و در صورت کمتر بودن متراژ می بایست دریچه تامین هوای تازه جهت استفاده پکیج تعبیه گردد.

·         در صورتی که پکیج در فضای باز نصب گردد حتما باید نسبت به جریان های تند هوا و وزش باد محفوظ گردد.

·         هیچگاه نباید پکیج را بالای اجاق گاز و سایر وسایل گرمازا  نصب نمود.

·         حداقل فاصله استاندارد پکیج از دیوار روبه‌رویی 1 متر،از کابینت های مجاور 15 سانتی متر از زمین 120 سانتی متر و از زیر سقف 30 سانتی متر باشد.

·         برای پکیج هایی  که در آشپزخانه نصب می‌شوند، می‌بایست درب کابینتی که در آن پکیج نصب می‌گردد به منظور تبادل هوا و اکسیژن رسانی مناسب به صورت کرکره ای در نظر گرفته شود.

·         حتما به تفاوت تنظیمات پکیج در فصل سرما و گرما توجه شود.چرا که در فصول گرم  نیازی به کارکرد دائمی وجود نداشته و صرفا در زمان نیاز به آب گرم مصرفی، پکیج روشن و با اتمام استفاده به حالت خاموش در می‌آید.

4-اجزای مهم تشکیل دهنده پکیج:

شیر بازرسی گاز:

این وسیله از مهمترین قطعات پکیج و مرکب از دو شیر مغناطیسی برای افزایش ایمنی برای قطع و وصل به موقع و یک ریگلاتور تنظیم فشارگاز است.عملکرد شیر بازرسی گاز شامل موارد زیر می‌باشد:

·         قطع و وصل جریان گاز در انتخاب دما از طریق شیر برقی

·         قطع جریان گاز در هنگام خاموش شدن پیلوت بواسطه فرمان ترموکوپل از طریق شیر مغناطیسی ایمنی مربوط با آن

·         قطع جریان گاز در اثر فرمان کلید ایمنی حرارتی به هنگام افزایش بیش از حد دمای آب

·         تنظیم فشار گاز ورودی به کمک ریگلاتور گاز

 

فلوسوئیچ:

در قسمت ورودی آب سرد مصرفی پکیج قرار دارد .این وسیله برای بازرسی جریان طراحی شده و از جنس تفلون میباشد که در بالای آن یک آهنربا قرار دارد. همچنین یک بخش الکتریکی در قسمت بالای فلوسوئیچ وجود دارد.هنگامی که یک از شیر های آب گرم باز شده و آب جریان می‌یابد ، شناور به سوی بالا حرکت کرده و در اثر نیروی مغناطیسی آهنربای بالای شناور کنتاکهای رله به هم چسبیده و جریان الکتریکی را با برد برقرار میکند.برای پیشگیری از ورود مواد زائد و ناخالصی ها به مدار آب گرم مصرفی ،یک فیلتر در ورودی آب سرد فلوسوئیچ قرار داده شده است.

 

مشعل پکیج:

غالبا مشعل دستگاه های گاز سوز خانگی و پکیج از نوع اتمسفریک است چرا که صدای کمتری داشته و علاوه بر آن دارای کیفیت مناسبتر و کارایی بالاتری نیز میباشند.با توجه به فضای محدود پکیج ها در آنها از این مشعل ها بهره گیری میشود.

 

ثبت درخواست

 

شیر سه راهی موتوری:

این وسیله در دستگاه های پکیج گازی بدون مخزن آب گرم نصب می‌شود و امکان بهره گیری از مبدل حرارتی ثانویه را برای تهیه آب گرم مصرفی به صورت لحظه ای فراهم میکند. این قطعه با  باز شدن یکی از شیرهای آب گرم ساختمان و دریافت فرمان از برد نظارت الکترونیک، جریان آب مدار گرم کننده را از مسیر رادیاتورها قطع و به مسیر پوسته مبدل حرارتی ثانویه هدایت می کند تا آبگرم مصرفی را تهیه نموده باشد.با بسته شدن آب گرم ،شیر سه راهی مجددا مسیر رادیاتورها را باز می نماید. برد نظارت الکترونیک:وظیفه برد بازرسی دریافت پیام ارسالی از سنسور فشار و پتانسیومتر واکوستات و ارسال فرمان های ضروری برای عملکرد به هنگام شیر نظارت گاز و شیر سه راهی موتوری و پمپ مدار گرم کننده است .

 

انواع برد های الکترونیک:

·  برد نظارت جرقه زن: در داخل جعبه محفظه برد قرار گرفته و بر روی برد اصلی نظارت پکیج مونتاژ میگردد.وظیفه آن عمل جرقه زنی و همچنین نظارت شعله میباشد.

·   برد نظارت اصلی: برد بازرسی اصلی پکیج در پشت صفحه نظارت و در داخل محفظه ای که به همین منظور طراحی شده (جعبه محفظه برد)قرار میگیرد. این برد برای تمامی قطعات الکتریکی و الکترونیکی پکیج برای انجام نظارت و بازرسی عملکرد آنها ایجاد شده است .

 

پمپ جریان مدار گرم کننده:

وظیفه پمپ به گردش در آوردن آب در مدار گرم کننده بوده و وظیفه پمپ فرستادن آب از دستگاه مولد گرما به رادیاتور و اتصالات آنهاست که در قسمت برگشت مدار گرمایش قرار دارد.

 

مخزن انبساط : 

وظیفه مخزن انبساط خنثی کردن تغییر حجم و فشار افزایش یافتع بر اثر حرارت در مدار گرمایش میباشد.

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر