آمیار24
2162
0+
بنر زیر رسته

آنچه باید در مورد بخاری ها بدانیم

نکات مهم در مورد نحوه انتخاب و خرید

برای خرید بخاری باید به متراژ و باز یا بسته بودن فضا توجه کنید.استفاده از بخاری های بدون دودکش صرفا برای مکان های باز پیشنهاد شده و برای مکان های بسته حتما باید از انواع دودکش دار آنها استفاده نمایید.

واحد سنجش ظرفیت گرما دهی بخاری ها بر اساس کیلو کالری بوده و بر اساس متراژ ظرفیت مورد نیاز برای واحد ها به شرح زیر است:

1-      زیر 50 متر 5تا 6 هزار کیلو کالری

2-      50 تا 70 متری 7 تا 9 هزار کیلو کالری

3-      بالای 70 متر 12 هزار کیلو کالری

در مواردی که امکان نصب بخاری های گازی با دودکش مهیا باشد، نصب این نوع بخاری گازی نسبت به نصب بخاری گازی بدون دودکش ارجحیت دارد. اما مشکل آن است که امروزه متاسفانه در بسیاری از مکان های مورد نظر امکان استفاده از بخاری های با دودکش وجود ندارد. در این شرایط چنانچه انتخاب میان بخاری برقی و بخاری گازی بدون دودکش، این نوع بخاری گازی باشد، باید نکات ایمنی مشخصی را رعایت کنیم. مهمترین نکته در مورد این بخاری های گازی بدون دودکش آن است که هر چند در طراحی این بخاری ها موارد استاندارد رعایت شده و قاعدتا نباید مشکلی در استفاده از آنها وجود داشته باشد با این حال توصیه شده است، از این نوع بخاری ها در مکان بسته نظیر اتاق خواب و یا حمام که هوا در رفت و آمد نیست، استفاده نکنیم. هر چند که در اغلب این بخاری ها سنسور اکسیژن وجود دارد که با کم شدن نسبت اکسیژن موجود در محیط منجر به قطع شدن جریان گاز بخاری و خاموش شدن آن می شود. بطور کلی استفاده از بخاری گازی بدون دودکش در مکان هایی که دارای رفت و آمد و دارای گردش هوا هستند، مانند ادارات و فروشگاه ها پیشنهاد می شود.


اما اگر برای منزل خود به گزینه بخاری های دیواری فکر می کنید باید بدانید که حرارت بخاری دیواری از زمینی کمتر است و فضای کمتری را اشغال می کنند اما از آنجایی که شرکت های سازنده بخاری دیواری را برای مکان هایی با متراژ پایین طراحی کرده اند (مثل اتاق کار و یا یک اتاق کوچک در منزل) پس نهایتا تا هفت هزار کیلو کالری در ساعت قدرت دارند ، بنابراین مناسب مکان هایی با متراژ های بالا نیستند .

همچنین باید بدانیم بخاری باید دارای خدمات پس از فروش باشد و حتما توسط سرویس کاران مجاز نصب و راه اندازی شود. نصب استاندارد یک بخاری نقش مهمی در افزایش ایمنی آن دارد چرا که تست خروج گاز های مونوکسید کربن صورت میگیرد.

 

برای ثبت درخواست بخاری اینجا کلیک کنید

 

نکات مهم و کلیدی در زمینه شرایط و محل استفاده

·         از سایر موارد مهم در راه اندازی بخاری گازی با دودکش بررسی خروجی لوله دودکش بخاری و مجهز بودن آن به کلاهک است، زیرا در صورتی که لوله خروجی مجهز به کلاهک نباشد می تواند منجر به برعکس شدن جریان خروجی گاز مونواکسید کربن به داخل منزل یا محل کار شده و خطرات جبران ناپذیری را منجر شود.چک کردن دوره ای دود کش بخاری گازی در بالای پشت بام ضروری بوده و اگر کلاهک آن به درستی نصب نشده باشد و یا توسط اجسام خارجی مسدود شده باشد، می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد.

·         به دلیل اینکه بخاری گازی باید حتما توسط شیلنگ مخصوص گاز به لوله کشی گاز شهری یا کپسول گاز متصل شده باشد، در صورت اتصال ناقص و عدم استفاده از بست مناسب شیلنگ، گاز از محل اتصال به لوله نشت خواهد کرد و علاوه بر ایجاد مسمومیت می تواند باعث انفجار ساختمان شود.انتخاب شیلنگ گاز مناسب برای بخاری گازی بسیار مهم است چرا که برخی از شیلنگ های موجود در بازار که به این اسم به فروش می رسند، دارای استاندارد های تایید شده برای استفاده در سیستم بخاری گازی نیستند.

·         در هنگام نصب بخاری باید به خروجی دودکش توجه کرد چراکه قرار است تا گاز سمی بدون رنگ، بدون بو و غیر قابل تشخیــــــص CO که زمان روشن بودن بخاری تولید می‌شود، از طریق دودکش استاندارد خارج شود .پس از استفاده از بخاری هم باید در طول زمان های مختلف کنترل دوره ای جهت اطمینان از مناسب بودن شرایط تهویه و دودکش صورت بگیرد . همچنین باید توجه داشت تا بخاری گازسوز هرگز بدون اتصال به دودکش روشن نشود، چرا که منوکسید کربن و گازهای کشنده وارد خانه می‌شوند بنابراین باید همواره از باز بودن مسیر دودکش و نشتی نداشتن لوله و سالم بودن کلاهک دودکش که در انتهای دودکش، در بیرون از ساختمان نصب می‌شود اطمینان یابیم.

·         طول شیلنگ گاز از شیر تا بخاری نباید از ۱۵۰ سانتی متر بیشتر باشد، چرا که استفاده از شیلنگ های بلند برای رساندن گاز به نقاط مختلف منزل بسیار خطرناک است و باید از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده که مخصوص گاز ساخته شده ، استفاده شود. برای محکم کردن شیلنگ های گاز نیز باید از بست های فلزی مناسب استفاده شود.اگر دودکش بعد از نصب و روشن نمودن بخاری گرم نشود به این معنی است که دودکش به طور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده و یا به دلایل مختلف گرم نمی شود که باید توسط متخصصان بررسی شود.

·         توصیه میشود بعد از فصل سرما و اتمام کار بخاری ابتدا گرد و غبار را از بخاری با دستمال گرفته و هرگز بخاری را نشویید مگر در مواردی که اجزاء آن توسط سرویسکار مجاز تفکیک شده باشد و بعد از خشک کردن دوباره مونتاژ شود ، چون اکثر قطعات فلزی بوده و دچار زنگ زدگی میشود حتی الامکان بخاری را بسته بندی کرده و در محیط بسته نگهداری شود ؛تا برای مصرف سال آینده مجبور به پرداخت هزینه هایی از قبیل رفع زنگ زدگی ، گرفتگی لوله های داخلی و تعویض شیشه و سرویس مجدد نباشید.

 

اجزای تشکیل دهنده و نحوه عملکرد

بخاري هاي گازسوز در انواع طرح ها و با باز دهی حرارتی گوناگون تولید می شوند.ولی طرز کار و ساختمان همگی آن ها یکسان و به شرح زیر است:

·         بدنه اصلی:

از ورق فولاد تهیه می شود و سطح آن را لعاب کاري ، رنگ و یا با رنگ استاتیک پوشش می دهند.

·         کوره )محفظه احتراق (:

از ورق فولاد تهیه شده و براي جلوگیري از زنگ زدگی و ایجاد حرارت مطبوع و دوام بیشتر، آن را لعاب کاري می‌کنند.

·         مشعل )اجاق (:

معمولا از فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود .

·         مجموعه پیلوت )شمعک (،ترموکوپل و فندك:

 الف-پیلوت یا شمعک که کلاهک آن گاز را در سه جهت هدایت می کند )جرقه زن -مشعل اصلی -ترموکوپل (در انتهاي دیگر آن نازل گاز قابل تنظیم قرار دارد.

 ب -ترموکوپل که وظیفه قطع گاز را در مواقع ضروري بر عهده دارد.جرقه زن که وظیفه تولید جرقه را بر عهده دارد.

·         شیر کنترل )کاربراتور (:

وظیفه کنترل سوخت و روشن بودن دائم شمعک را به عهده دارد و شامل قسمت هاي اصلی زیر است :

الف) واحد نظارت بر شعله یعنی مکانیزم ترموکوپل

ب) کنترل کننده عبور جریان گاز

ج) فیلتر

 د) تنظیم کننده هاي عبور جریان گاز به مشعل اصلی

ه) جرقه زن لوله هاي رابط از جنس آلومینیوم یا مس واز نوع نیمه سخت بوده و گاز را از شیر کنترل به مشعل اصلی و پیلوت می رساند .

 

·         شیشه :

براي زیبایی و مشاهده ي شعله بخاري و از جنس سکوریت می باشد .

 

·         سپرهاي کنترل و توزیع حرارت و دودکش

 

برای ثبت درخواست بخاری اینجا کلیک کنید

 

ترفندها و نکات مهم بالابردن ایمنی بخاری گازی و دودکش

۱- مخلوط آب و کف

بعد از نصب کامل و روشن کردن بخاری گازی، با چند قطره مایع ظرف شویی و کمی آب، آب کف درست کنید و دو طرف شیلنگ بخاری را چک کنید .

مخلوط آب و کف را در اطراف بست های شیلنگ بریزید. اگر حباب ایجاد نشد یعنی شیلنگ کاملاً محکم شده و گاز بیرون نمی رود.

۲- بخاری را ۴ الی ۵ ساعت روشن کنید

بعد از اینکه مراحل نصب بخاری را انجام دادید و از ایمنی آن مطمئن شدید برای ۴ الی ۵ ساعت، در روز و زمانی که بیدار هستید بخاری را روشن کنید تا اطمینان داشته باشید که بخاری درست کار می کند و دود و گاز از آن خارج نمی شود.

اگر سوزش چشم، سردرد، سرگیجه یا حالت تهوع پیدا کردید سریعا بخاری را خاموش کنید، پنجره ها را باز بگذارید احتمالاً در نصب بخاری اشتباهی رخ داده و نکات ایمنی نصب بخاری گازی رعایت نشده است. شیلنگ گاز و دود کش را چک کنید.

۳- به شعله بخاری دقت کنید

شعله بخاری باید رنگ آبی و سبز داشته باشد اگر قرمز می سوزد مشکل دارد و احتمالاً این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری و دودکش آن می‌باشد. به این نکته همیشه دقت داشته باشید؛ چون یکی از سریع ترین راه ها برای فهمیدن مشکل در بخاری گازی نگاه به شعله آن است.

۴- گرم شدن لوله را چک کنید

گاهی اوقات به لوله دست بزنید و گرم بودن آن را چک کنید لوله بخاری اگر درست نصب شده باشد و مسیر آن نیز باز باشد به هنگام روشن بودن داغ می‌شود.

۵- از چند پیچ استفاده کنید

یکی از راه های خیلی مؤثر برای بالابردن ایمنی بخاری گازی و دودکش آن، این است که لوله بخاری را به بخاری و قسمت هایی که جدا می شود پیچ کنید. با این روش از اینکه لوله از بخاری جدا شود آسوده خاطر میشوید.

اگر در خانه کودک دارید حتماً این ترفند را بکار بگیرید. چون احتمال اینکه وقتی شما حواستان نیست بچه ها به لوله دست زده و لوله بخاری از سرجایش بیرون بیاید زیاد است.

 

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر