آمیار24
2184
4+
بنر زیر رسته

دانستنی هایی در مورد یخچال ها

 

امروزه یخچال و فریزر از لوازم ضروری هر خانه به شمار می رود که موجب جلوگیری از فساد زود هنگام مواد غذایی می شود . یخچال های خانگی ، فریزر ، یخچال های ویترینی و سایر وسایل سردکننده دارای سیستم کار یکسان و ساختمانی شبیه به هم بوده که و همگی آنها مستلزم رعایت برخی نکات هستند که در این بخش به آن ها اشاره می‌کنیم.

انواع یخچال فریزر

یخچال فریزرهای عمیق و مستقل

این مدل‌ها به این خاطر مستقل هستند که از تمام جهات طراحی شکیل و زیبایی دارند و می‌توانند در هر مکانی جدا از اینکه در اطراف آن‌ها کابینتی باشد یا خیر به‌صورت مستقل قرار بگیرند. چنان‌چه بخواهید این مدل‌ها را در میان کابینت‌ها جاسازی کنید، به دلیل داشتن عمق زیاد معمولا حدود ۱۵ سانتی‌متر از جلوی یخچال خارج از دکور شما قرار خواهد گرفت که مطلوب خیلی از خانواده‌ها نیست.

یخچال‌های یکپارچه با پیشخوان

مدل‌های یکپارچه با پیشخوان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عمق آن‌ها بدون محاسبه‌ی درب محصول ۶۱ سانتی‌متر باشد. این اندازه، استاندارد عمق کابینت در دنیا است. بنابراین، یخچال به‌طور کامل توسط کابینت‌های اطراف آن پوشش داده شده و تنها درهای آن بیرون خواهند ماند تا دکور شما یکپارچه‌تر به نظر بیاید.

فریزر بالا

در این نوع طراحی فریزر درب بالا و یخچال پایین آن قرار می‌گیرد. این مدل فضای زیادی دارد؛ اما برای دسترسی به بخش‌های پایینی یخچال که در طول روز ممکن است زیاد با آن‌ها سر و کار داشته باشید، باید مدام خم شوید. این سبک از طراحی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و البته متداول‌ترین نمونه‌ی موجود در بین شرکت‌های تولید‌کننده‌ی یخچال دانست. 

فریزر پایین

بخش مربوط به فریزر در این نوع طراحی در پایین و یخچال بالای آن قرار می‌گیرد. این طراحی ضمن داشتن ظرفیت مناسب برای موارد حجیم، دید و دسترسی خوبی به مواد غذایی ارائه می‌دهد و لازم نیست مدام برای دسترسی به آن‌ها خم شوید. این سبک از طراحی در سال‌های گذشته بسیار محبوب شده است و عموم تولید‌کنندگان تمرکز خود را بر توسعه‌ی محصولاتی با این سبک گذاشته‌اند. 

فریزر پایین به سبک فرانسوی

در طراحی درب یخچال به سبک فرانسوی، فریزر در پایین و یخچال که روی آن قرار دارد دارای دو درب است که مانند پنجره از وسط به طرفین باز می‌شوند. این مدل‌ در مواقعی که با کمبود جا مواجه هستید کاربرد دارد؛ ضمن اینکه فضای خوبی در بخش فریزر ارائه می‌دهند که برای نگهداری موارد حجیم مناسب و کاربردی است. البته برای استفاده از این یخچال‌ها باید فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشید. با این حال یخچال‌هایی با طراحی فرانسوی جزو جادارترین محصولات این دسته هستند.

ساید بای ساید

در این مدل محصولات، یخچال و فریزر در کنار هم قرار می‌گیرند. چنان‌چه از مواد تازه و فریزری به یک اندازه استفاده می‌کنید، این گزینه می‌تواند مناسب شما باشد. در نظر داشته باشید که به دلیل تقسیم عمودی یخچال از وسط، پهنای فضای داخلی شما در هر دو بخش یخچال و فریزر باریک خواهد بود و امکان نگهداری موارد حجیم را نخواهید داشت. یخچال‌های ساید‌بای‌ساید طراحی بسیار زیبایی دارند؛ اما عموما فضای زیادی به همراه ندارند. 

دوقلو

اگر خانواده‌ پرجمعیتی دارید یا عموما مواد غذایی با حجم بالایی خریداری می‌کنید، بهترین راه‌ حل موجود یخچال‌های دوقلو هستند. این یخچال‌ها نمونه‌ی حجیم‌‌تر ساید‌بای‌ساید و دارای دو بخش یخچال و فریزر بزرگ و مستقل هستند و مشکل فضای اندک ساید‌بای‌ساید‌ها به ‌خصوص در بخش فریزر را به‌طور کامل حل می‌کنند. در حمل و نقل نیز به دلیل ابعاد کوچک‌تر هر واحد در قیاس با ابعاد ساید‌بای‌ساید‌ها، روند ساده‌تری در پیش خواهید داشت. با این حال مشکل اصلی این دسته از یخچال‌ها، فضای مورد نیاز بزرگ‌ آن‌ها است. در طراحی مدرن آشپزخانه‌ها که یخچال‌ها بین کابینت‌ها قرار می‌گیرند، عموما استاندارد ابعاد ساید‌بای‌ساید‌ها در مراحل طراحی آشپزخانه مد نظر است و به همین دلیل عموما امکان استفاده از انواع دوقلو در دسترس نیست. 

سردکننده‌های ستونی

این محصولات، تمام یخچال یا تمام فریزر هستند. نکته‌ی مهم در رابطه با این دسته از سردکننده‌ها، امکان ترکیب و سفارشی‌سازی یخچال و فریزر مورد نظر کاربران است. به‌عنوان مثال هر کاربر می‌تواند ابعاد مورد نظر خود از یخچال و همچنین فریزر را ترکیب کند. با این حال تنوع این دسته از محصولات در بازار کشور بسیار اندک است.

سردکن‌های کامپکت

یک یخچال جمع و جور می‌تواند گزینه‌ای کارآمد برای هر آشپزخانه‌ باشد. از این نوع یخچال‌ها می‌توانید در پیشخوان منزل، اداره و سالن‌های نمایش به‌عنوان خنک‌کننده‌ی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کوچک استفاده کنید. سردکن‌های زیرپیشخوانی شامل یخچال‌ها، فریزرها، مخزن‌های نوشیدنی و یخ‌سازها عملکردی کاملا متفاوت از یخچال‌های مستقل دارند و به همین دلیل می‌توانند بدون اینکه کمپرسور آن‌ها دچار مشکل شود در بین کابینت‌ها جای بگیرند.

کشوهای سردکن زیرپیشخوانی

کشوهای سردکن دوتایی که در زیر پیشخوان تعبیه می‌شوند بسیار شیک و جذاب و گزینه‌ای مناسب برای نگهداری اسنک‌ها و نوشیدنی‌ها فوق‌العاده کاربردی هستند. این سردکن‌ها در بین کابینت‌های اندازه‌ی استاندارد جا می‌گیرند و دسترسی آسان توسط کودکان را به‌عنوان یک ویژگی مثبت به همراه دارند.

نکات مهم در مورد نحوه انتخاب و خرید

شاید بر اساس یک اصل کلی بر این باور باشید که هرچقدر بیشتر خرج کنید، محصول بهتری خریداری خواهید کرد؛ باید بدانید این موضوع در مورد خرید یخچال فریزر چندان صدق نمی‌کند. اولین نکته که در خرید یخچال فریزر باید به آن توجه کنید این است که محصولی که تهیه می‌کنید متناسب با نیاز شما باشد. گران‌ترین یخچال اگر در فضای آشپزخانه‌ی شما جا نگیرد، بدون استفاده خواهد بود. یک یخچال فریزر هوشمند شاید برای بسیاری از افراد مسن کاربری نداشته باشد. بنابراین، بهتر است ابتدا به کسب اطلاعات بپردازید و با علم به ویژگی‌های به‌روز و کاربردی، بهترین انتخاب را متناسب با بودجه‌ی خود انجام دهید. قبل از اقدام به خرید دو نکته‌ی اساسی وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت؛ ابعاد موجود در فضای آشپزخانه و عادات خرید که مهم‌ترین مؤلفه‌ها در خرید یخچالی کاربردی هستند. پیشنهاد می‌شود در صورتی که هنوز از فضای در دسترس خود در آشپزخانه اطلاعی ندارید، اقدام به خرید یخچال نکنید.

ابعاد

نکته‌ی مهم اول این است که بدانید دقیقا چقدر فضا برای قرار دادن یخچال فریزر خود در آشپزخانه در اختیار دارید. توجه داشته باشید که یخچال فریزرها تک سایز نیستند. پس بهتر است قبل از خرید به نکات زیر در خصوص اندازه‌‌ی محصول توجه کنید.

جمع‎بندی طراحی و ابعاد

این‌که کدام‌یک از مدل‌های معرفی‌شده را انتخاب کنید تا حد زیادی به سلیقه، بودجه و دکوراسیون منزل شما بستگی دارد‌؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت یک یخچال فریزر با درهای سبک فرانسوی که در پایین یک یا دو کشوی فریزر دارد و در بالا دو درب برای یخچال، می‌تواند از لحاظ کاربری مطلوب بسیاری از خانواده‌ها باشد. در استفاده از این یخچال‌ها هنگام باز کردن در یخچال تقریبا تمام مواد داخل آن هم‌سطح با چشم انسان قرار دارند و مشکلاتی مانند الزام به خم شدن یا پیدا نکردن مواد غذایی نخواهید داشت. از سوی دیگر، به دلیل کشویی بودن فریزر، از بالا بر مواد داخل آن اشراف خواهید داشت.

با این حال هر کدام از مدل‌های یخچال را که انتخاب کنید همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد اندازه همواره اهمیت بالایی خواهد داشت. باید دقت داشته باشید بالغ بر ۹۵ درصد از یخچال‌ها متناسب با کابینت‌های سنتی طراحی می‌شوند. با مراجعه به جدول زیر می‌توانید مدل و اندازه‌ی یخچال متناسب با فضای خود را تعیین کنید.

نوع

 ارتفاع  

عرض

عمق  

فریزر بالا  

۱۴۵ تا ۱۷۳ سانتی‌متر

 ۷۱ تا ۸۲.۵ سانتی‌متر  

۷۶ تا ۸۴ سانتی‌متر

فریزر پایین

۱۶۵ تا ۱۷۴ سانتی‌متر 

۷۴ تا ۹۱.۵ سانتی‌متر

۷۶ تا ۸۶ سانتی‌متر

سایدبای‌ساید 

۱۶۸ تا ۱۷۸ سانتی‌متر

۷۹ تا ۹۵ سانتی‌متر

۸۱ تا ۹۰ سانتی‌متر

دوقلو

۱۶۸ تا ۱۷۸ سانتی‌متر

۹۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر

۷۸ تا ۹۰ سانتی‌متر

زیرپیشخوانی

 ۸۶ سانتی‌متر (بلندی پیشخوان)

۹۶.۵ یا ۱۵۵ سانتی‌متر

۶۱ سانتی‌متر

یکپارچه با پیشخوان  

۱۷۰ تا ۱۸۳ سانتی‌متر

۸۴ تا ۹۱ سانتی‌متر

۶۱ سانتی‌متر با احتساب در  

ورودی یخچال

که از اهمیت بالایی برخوردار بوده  و به‌عنوان خریدار باید بدانید اندازه‌ی ورودی یخچال چقدر است و آیا در فضایی که شما در آشپزخانه‌ی خود در اختیار دارید جا می‌گیرد یا خیر. چنان‌چه فضای شما از اطراف نیز محدود باشد، بهتر است عرض و ارتفاع و عمق این محدوده را قبل از خرید اندازه‌گیری کنید. در این اندازه‌گیری حداقل دو سانتی‌متر فضا در اطراف برای به اصطلاح تنفس دستگاه و جلوگیری از داغ شدن آن در نظر بگیرید.

فضای در دسترس برای باز شدن درب

این نکته زمانی اهمیت می‌یابد که یخچال شما در کنار دیوار قرار می‌گیرد. برای این‌که بتوانید درب یخچال را کاملا باز کنید باید توجه داشته باشید که جهت باز شدن آن به سمت دیوار نباشد. در مواردی که یخچال بین کابینت‌ها یا در نزدیکی دیوار تعبیه می‌شود، حداقل پنج سانتی‌متر فضا برای گردش لولاها باید در نظر گرفته شود؛ البته برخی از یخچال فریزرهای جدید از لولاهایی استفاده می‌کنند که هیچ گونه بیرون‌زدگی ندارند؛ اما در سایر موارد باید به این نکته توجه کرد.

اندازه‌ی ورودی آشپزخانه

این‌که تمام سختی‌های خرید و حمل‌ونقل یخچال را تحمل کنید و در نهایت متوجه شوید که نمی‌توانید یخچال جدید خود را وارد آشپزخانه کنید بسیار ناخوشایند است. پس قبل از خرید، اگر آشپزخانه‌ی شما در دارد و به‌اصطلاح اوپن نیست، بهتر است چهارچوب آن را اندازه‌گیری کرده و ابعاد را به همراه داشته باشید تا در انتخاب خود مدنظر قرار دهید.

عادات خرید و آشپزی خود را در نظر بگیرید

این مورد در انتخاب ظرفیت یخچال فریزر اهمیت بالایی دارد. اگر عادت به ذخیره‌ی مواد غذایی ندارید، یخچال بزرگ تنها جای بیشتری در آشپزخانه‌ی شما اشغال می‌کند و مصرف برق شما را بالا می‌برد. سبک زندگی شما در انتخاب یخچال مناسب می‌تواند بسیار نقش داشته باشد.

اگر هفته‌ای یک بار خرید می‌کنید، به یخچالی با ظرفیت بالا و اگر هر روز به خرید می‌روید یخچالی با ظرفیت کم نیاز دارید. اگر خیلی از نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید، محل‌های قرارگیری بطری‌ها را بررسی کنید که از ظرفیت کافی برخوردار باشند. پس استفاده از فضای داخل یخچال و مدیریت و طبقه‌بندی آن نیز حائز اهمیت است. در قسمت فریزر باید دقت کنید این فضا به‌خوبی مدیریت شده باشد؛ چرا که ممکن است بخواهید یک پیتزای کامل را در آن قرار دهید. در این صورت ممکن است با وجود بزرگ بودن فریزر، طبقه‌بندی نادرست مانع کار شما بشود.

فضای داخلی

فضای داخلی یخچال‌ها را عموما با واحد فوت مکعب که برابر با ۲۸.۳ لیتر (۰.۰۲۸ متر مکعب) است، اندازه‌گیری می‌کنند. یخچال‌ها می‌توانند از ۲ تا ۴۲ فوت مکعب فضا برای ذخیره‌ی مواد غذایی در اختیار کاربران قرار دهند. توجه داشته باشید که یخچال مناسب برای یک خانواده‌ی چهار نفره ۱۸ تا ۲۲ فوت مکعب است. یخچال متوسط برای یک آپارتمان ۱۴ تا ۱۶ و یک یخچال متوسط از نوع مینی که معمولا فقط برای خنک نگه داشتن نوشیدنی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد ۵ تا ۷ فوت مکعب فضا دارد. لازم است بدانید عدد فوت مکعب دقیقا برابر با فضای داخل یخچال نیست و معمولا به دلیل استفاده از موارد مختلف مانند طبقه‌ها و کشوها، فضای کمتری نسبت به عدد عنوان‌شده در اختیار کاربر قرار خواهد داشت. 

مشخصات

فضای داخلی (فوت مکعب)

فریزر بالا

۲۴ - ۱۴.۵

فریزر پایین

۲۵ - ۱۹

درب فرانسوی

۳۲ - ۱۸

ساید بای ساید

۲۹ - ۲۰

دوقلو

۴۱ - ۳۲

کامپکت

۱۲ - ۱۰

 

برچسب انرژی و گارانتی

امروزه کم‌مصرف بودن یکی از عوامل تعیین‌کننده هنگام خرید لوازم برقی به‌حساب می‌آید. یخچال‌های امروزی نسبت به ده سال گذشته بسیار بهینه‌تر عمل می‌کنند. یخچال‌هایی که دارای برچسب Energy Star باشند، ۲۰ درصد کمتر از سایر یخچال‌ها برق مصرف می‌کنند که این موضوع باعث پایین آمدن مبلغ قبض برق شما خواهد شد. یک یخچال فریزر معمولا به تنهایی ۱۵ درصد مصرف برق خانه را تشکیل می‌دهد. بنابراین، لازم است هنگام خرید توجه ویژه‌ای به برچسب‌های انرژی دستگاه داشته باشید. علاوه بر برچسب جهانی انرژی استار، برچسب انرژی که توسط نهادهای داخلی به محصولات مصرف‌کننده‌ی انرژی تعلق می‌گیرد و گارانتی یا ضمانت کالا که توسط شرکت ارائه‌کننده‌ی محصول ارائه می‌شود، هردو از این جهت حائز اهمیت هستند که به‌نوعی کیفیت محصول را نشان می‌دهند. هرچه رتبه‌ی برچسب انرژی محصول بالاتر باشد، راندمان دستگاه بالاتر و هدررفت انرژی و سرمایه کمتر است.

از سوی دیگر گارانتی طولانی‌تر اکثر اوقات به معنی اطمینان شرکت سازنده از کیفیت محصولی است که ارائه می‌کند. اکثر شرکت‌ها حداقل یک سال یخچال خود را گارانتی می‌کنند و حداقل تا سه سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند. این مدت در مورد یخچال‌های دارای موتور اینورتر خطی، به دلیل استهلاک کمتر دستگاه به‌مراتب بالاتر است. البته در نظر داشته باشید که عموما موتور گارانتی طولانی‌تری نسبت به خود یخچال فریزر دارد. 

یکی از مهم‌ترین تغییرات موجود در عملکرد یخچال‌های مدرن، استفاده از کمپرسور‌های پیشرفته و کاملا متفاوت نسبت به نمونه‌های پیشین است. مزیت اصلی موتورهای خطی اینورتر این است که با جریان متناوب و با فرکانس مورد نیاز کار می‌کنند و از آن‌جایی که در کم ‌و زیاد کردن دور موتور، مصرف انرژی و استهلاک کمتری نسبت به حالت سنتی یعنی قطع و وصل پیاپی دارند، این موضوع یک نکته‌ی مثبت برای یخچال‌های مجهز به آن به شمار می‌رود؛ زیرا در نتیجه‌ی استفاده از این فناوری به‌‌طور کلی هزینه‌ی برق مصرفی، کاهش چشم‌گیری خواهد داشت. به علاوه به دلیل راه‌اندازی نرم با آمپر پایین این نوع موتورها، ضربه‌ای به سایر قطعات وارد نمی‌شود و با صداهای اضافه و استهلاک خیلی کمتری مواجه خواهید بود. موتور خطی اینورتر یکی از قابلیت‌هایی است که هنگام خرید یخچال باید مد نظر قرار دهید.

نکات مهم و کلیدی در زمینه شرایط و محل استفاده

 

کویل های کندانسور را دو بار در سال تمیز کنید

کویل های کندانسور مسئول حذف گرما از یخچال و فریزر هستند. هنگامی که گرد و غبار به کویل چسبیده است، برای یخچال و فریزر حذف گرما سخت تر می شود در نتیجه مصرف انرژی افزایش می‌یابد. اگر به طور منظم به تمیز کردن آنها نپردازیم می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات و تعمیرات گران قیمت شود ؛شما می‌توانید با استفاده از یک قلم مو درشت به راحتی کویل ها را تمیز نمایید .

تمیز کردن و تعویض واشر یا نوار گسکت دور درب ها

واشر مهر و موم لاستیکی است که بیرون درب یخچال و فریزر است و این بخش غالبا نادیده گرفته می شود در صورتی که کار مهم در از بین بردن هوای گرم را دارد در نتیجه باید آن را به طور دوره ای با یک پاک کننده تمیز کنید.با گذشت زمان، واشرها دیگر چسبندگی خود را از دست میدهند و در نتیجه گرما وارد یخچال شده و موجب افزایش کارکرد موتور و خرابی آن می شود.

یخ زدایی

هنگامی که یخ در دیواره های داخلی فریزر به ضخامت یک و نیم اینچ (یا کمی بیشتر از یک سانتی متر) انباشته می شود ، مواد غذایی را از یخچال  فریزر بیرون بیاورید، ترموستات را خاموش کنید یا دستگاه را از برق جدا کنید و اجازه دهید تمام یخ ها ذوب شود.هنگامی که یخ به طور کامل ذوب شد، دستگاه را به برق بزنید، منتظر بمانید تا یخچال سرد شود و مواد غذایی را درون یخچال بگذارید.

داخل یخچال را تمیز کنید

یخچال را هفتگی تمیز کنید، از پارچه ای که با آب گرم خیس کرده اید، برای پاک کردن قفسه ها و دیواره ها استفاده نمایید. استفاده از تمیزکننده کار را ساده تر می کند . ضمنا می توانید از پاک کننده برای تمیز کردن درب و دستگیره استفاده کنید.از ظروف محفوظ هوا برای حذف بو و نگه داشتن طولانی مدت غذا استفاده کنید.

بهترین توصیه ها برای نگهداری اصولی یخچال

  • برای اینکه فریزر بر اثر نور خورشید آسیب نبیند ، بهتر است آن را کنار پنجره قرار ندهید .

  • برای جریان یافتن هوا در پشت فریزر، باید 20 سانتی متر با دیوارپشت فاصله داشته باشد.

  • فریزر و یخچال باید از وسایل گرمازا مانند اجاق گاز ، بخاری و شوفاژو... دور باشند.

  • از قرار دادن وسایل تزیینی مانند گلدان و مجسمه بر روی فریزر و یخچال ها خودداری کنید.

  • 3 ماه یک بار و حداکثر هر 6 ماه یک بار فریزرهای برفک زا را تمیز کنید.

  • برای کاهش صدا و جلوگیری از فشار بر موتور، باید یخچال شما تراز باشد.

  • با توجه به دمای هوا درجه فریزر را تنظیم کنید .

  • مواد غذایی مختلف را با هم در طبقات نگذارید و بهتر است موادی مانند گوشت و مرغ و ماهی را در طبقات بالا و سبزیجات را در طبقات پایین تر بگذارید .

  • مواد غذایی را که در فریزر میگذارید حتما باید نایلون داشته باشند تا طعم و بوی مواد دیگر را به خود نگیرند.

  • بر روی مواد غذایی تاریخ درج کنید و بهتر است مواد غذایی را برای مدت طولانی نگه ندارید.

  • ظروف شیشه ای برای نگهداری مواد غذایی مانند حبوبات و خشکبار مناسب نیستند.

  • برای قرار دادن مواد غذایی درون فریزر بگذارید تا کاملا سرد شوند و هوای داخل بسته های مواد غذایی را خارج کنید .

  • برای کندن یخ فریزر هیچ گاه از وسایلی مانند کف گیر و قاشق و... استفاده نکنید وابتدا چند ساعت فریزر را از برق بکشید تا یخ هایش آب شود و سپس آن را تمیز کنید و یا می توانید برای سریع تر آب شدن یخ های فریزر از پنکه و سشوار استفاده کنید.

  • هنگامی که یخ های فریزر کاملا آب شد با پارچه ای آن را خشک کرده و برای شستشو از جوش شیرین و آب استفاده کنید.

  • نوار دور فریزر را باید کاملا خشک کنید.(برای جلوگیری از یخ زدگی)

  • از بوگیرهای مخصوص فریزر یا یک تکه زغال برای رفع بوی نا مطبوع فریزر استفاده کنید .



اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر