آمیار24
1171
0+
بنر زیر رسته

دانستنی هایی درباره دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب آشامیدنی جایگزینی مناسب برای خرید آب شرب بوده و این روزها این وسیله جای خود را در میان خانواده هایی ایرانی پیدا کرده است.

خواص آب تصفیه شده

دستگاه تصفیه آب خانگی با تصفیه کامل آب ضامن سلامتی بدن خواهد بود. به عقیده‌ی کارشناسان، آب تصفیه شده ساده‌ترین راه داشتن یک زندگی سالم است. آن‌ها باور دارند که افرادی که آب سالم می‌نوشند سالم‌تر هستند و این سلامتی را در 7 بند زیر توضیح می‌دهند:

1.      افرادی که آب سالم می‌نوشند در طول روز انرژی بیشتری دارند.

2.      آب سالم باعث می‌شود تمرینات ورزشی بهتری داشته باشید.

3.      آب سالم پوست شما را با نشاط و با طراوت می‌کند.

4.      آب تصفیه شده در کاهش وزن به شما بیشتر کمک خواهد کرد.

5.      آب تصفیه شده در حذف مواد مضر و شیمیایی بدن بهتر عمل می‌کند.

6.      آب تصفیه شده سیستم گوارشی بدن را تقویت کرده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

7.      آب تصفیه شده باعث صرفه‌جویی در هزینه افرادی خواهد شد که تا قبل از آن ،بطری های آب را خریداری می نمودند.

آیا آب تصفیه شده ضرر دارد؟

از نظر کارشناسان در دو حالت ، آب تصفیه شده میتواند برای بدن مضر باشد:

1.      اینکه آب تصفیه شده خاصیت قلیایی خود را از دست بدهد و یا در اصل اسیدی شود.

2.      اینکه آب مواد معدنی و مفید خود را از دست می‌دهد.

اگر از این دو دیدگاه موضوع را بررسی کنیم کاملاً درست است. متأسفانه برخی از دستگاه‌های تصفیه آب به این دو موضوع توجه لازم را ندارند. آب در فرآیند تصفیه خود بخصوص در مواقعی که از چندین مرحله تصفیه عبور می‌کند خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و موضوع دیگر این است که فیلتر زیاد آب آن هم با فیلترهایی مانند اسمز معکوس باعث می‌شود آب حتی مواد طبیعی و معدنی خود را هم از دست بدهد.

چاره چیست؟ این موضوع اگر مورد توجه تولیدکننده دستگاه تصفیه آب قرار نگرفته باشد باعث می‌شود اب تصفیه شده کیفیت لازم را نداشته و اتفاقاً گاهاً به دلیل اسیدی بودن مضر هم باشد. اما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه تصفیه آب با اضافه کردن فیلترهایی برای غنی شدن آب از نظر مواد معدنی و همچنین اضافه کردن خاصیت قلیایی به آب این مشکلات را مرتفع کرده و اتفاقا آب را با کیفیت بهتری از نظر مواد معدنی و خاصیت قلیایی که بر خلاف اسیدی است آماده نوشیدن می‌کنند.

دستگاه تصفیه آب خوب است یا نه

باید به صراحت گفت که دستگاه تصفیه آب یک نیاز اساسی برای خانه‌ها است به شرط اینکه این دستگاه با دقت و از نوع مرغوب انتخاب شود. اغلب دستگاه‌های معروف تصفیه آب به دلیل استفاده از فیلترهای غنی کننده آب بصورت شش مرحله‌ و هفت و یا هشت مرحله‌ای در بازار فروش می‌روند و در ضمن در خصوص کیفیت آب خود ضمانت لازم را می‌دهند.

نکات مهم در خرید تصفیه آب

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب به خاطر داشته باشید که انواع مختلف از فیلتر‌ها، در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شوند که هر کدام از آنها، بخشی از آلودگی‌ها را از آب جدا می‌کنند. اکثر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، از دو تا سه فیلتر مختلف برای تصفیه کردن آب استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای داشتن آبی سالم حتما دستگاه تصفیه آبی را خریداری کنید که در چند مرحله و با کمک فیلتر‌های مختلف آب را تصفیه می کنند.

شناخت فیلترهای مختلف تصفیه آب

رایج‌ترین فیلترهای آب خانگی، از گرانول‌های کربن فعال استفاده می‌کنند که به نام کربن فعال یا AC شناخته می‌شوند. این نوع فیلتر‌ها نوعی ذغال دارند که از طریق آن بسیاری از ناخالصی‌ها را از آب می گیرند. اما در نظر داشته باشید که پس از مدتی، ناخالصی‌ها در این نوع فیلترها رسوب پیدا می‌کند و باید تعویض شوند.

نوع دیگری از فیلتر‌ها، فیلتر اسمز معکوس است که در آنها آب با فشار از فیلتر عبور می‌کند و فیلتر، مواد شیمیایی موجود در آب را جدا می کند. این نوع فیلترها عملکرد خوبی دارند و معمولا دستگاه های تصفیه آبی که این نوع فیلترها را دارند، بسیار قابل اعتماد و مفید هستند.

مدل دیگری از فیلترها، فیلترهای مبدل یونی هستند که در نرم کردن آب (حذف سنگ آهک) بسیار مفیدند. آن‌ها برای جدا کردن اتم‌ها از مواد آلاینده و ایجاد یون‌ها طراحی شده‌اند. آن‌ها در فرآیندی یون‌ها را به دام می‌اندازند و به جای آنها، یون‌هایی که کمتر مزاحمت ایجاد می‌کنند را آزاد می‌کنند. به زبان ساده، آنها یون‌های خوب را با یون‌های بد جایگزین می‌کنند. آب سخت دارای ترکیبات منیزیم و کلسیم است و هنگامی که آب از یک فیلتر مبدل یونی عبور می‌کند، این ترکیبات به یون‌های منیزیم و کلسیم تقسیم می‌شوند.

دانه‌های فیلتر منیزیم و یون‌های کلسیم جاذب‌تر از سدیم هستند، آن‌ها منیزیم و یون‌های کلسیم را جذب و یون‌های سدیم خود را آزاد و جایگزین آنها می‌کنند. آب بدون یون‌های منیزیم و کلسیم، طعم بهتری پیدا می‌کند.

انتخاب دستگاه تصفیه آب زیر سینکی مناسب تر است یا دستگاه تصفیه آب رومیزی؟

به طور معمول، یکی از مهمترین نکاتی که هر خریدار دستگاه تصفیه آب با آن روبرو می‌شود، تصمیم گیری درباره انتخاب یکی از دو مدل دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی یا دستگاه تصفیه آب رومیزی است. بهتر است بدانید، دستگاه تصفیه آب زیر سینکی، در درون کابینتی که سینک آشپزخانه بر روی آن قرار دارد، نصب می‌شود و آب تصفیه‌شده توسط شیر جداگانه ای که در کنار شیر آب آشپزخانه تعبیه می‌شود، خارج می‌شود.

دستگاه تصفیه آب رومیزی هم بر روی کابینت قرار می‌گیرد و معمولاً به‌گونه‌ای طراحی شده که هماهنگی خوبی با سایر لوازم آشپزخانه مانند یخچال، لباسشویی، ظرف‌شویی و غیره داشته باشد. حتما به خاطر داشته باشید که این دو مدل از لحاظ کارکرد کاملا شبیه هم هستند و هر دو مدل دستگاه فرآیند و قدرت یکسانی برای تصفیه آب دارند. فقط تفاوت عمده این دو مدل دستگاه‌ با هم در این است که دستگاه ‌های تصفیه آب رومیزی به علت داشتن طراحی ظاهری مشابه با سایر لوازم آشپزخانه، معمولا قیمت بالاتری دارند و فیلترها و قطعات آنها نیز معمولا اختصاصی برای همان مدل دستگاه تصفیه آب طراحی شده‌اند؛ در نتیجه ممکن است مصرف‌کننده در زمان تعویض فیلتر آب و یا هنگام بروز مشکل برای قطعات دستگاه با مشکلاتی برای تهیه فیلترها و قطعات جایگزین مواجه شود و یا مجبور شود هزینه بیشتری برای تامین آنها بپردازد.

همچنین توجه به این نکته نیز بسیار بااهمیت است که در صورتی که با مشکل کمبود فضا در آشپزخانه های کوچک روبرو هستید، انتخاب دستگاه های تصفیه آب زیرسینکی می تواند این مشکل شما را برطرف کند و از فضای آشپزخانه خود به نحوه بهینه استفاده کنید.

 نکات مهم و کلیدی در زمینه شرایط و محل استفاده

آب ورودی به دستگاه تصفیه آب خانگی

مناسب ترین آب ورودی برای عملکرد صحیح فیلتر های دستگاه تصفیه آب خانگی آب با درجه حرارت 25 است. آب بیشتر از 35 درجه از عمر فیلتر ها کم میکند و روی کیفیت آب خروجی نیز تاثیر می گذارد. هیچگاه آب گرم را به دستگاه تصفیه آب خود وصل نکنید چون باعث تغیر شکل واشر ها و درنتیجه باعث نشتی می گردد. همچنین باعث خرابی فیلتر ممبران نیز می گردد.

از یخ زدن دستگاه تصفیه آب خانگی جدا خوداری کنید

اگر دستگاه تصفیه آب را در محیطی باز نصب نموده اید مراقب باشید که در زمستان آب در دستگاه تصفیه یخ نزند چون باعث شکسته شدن هوزینگ ها می گردد. اگر دمای فیلتر ممبران زیر 4 درجه برسد این فیلتر معیوب می گردد و باید تعویض شود. برای جلوگیری از این گونه خسارات به دستگاه تصفیه آب بهتر است دستگاه را عایق بندی کرده و در محفظه ای قرار دهید تا از خرابی آن جلوگیری بعمل آید.


فیلترهای دستگاه تصفیه آب را به موقع تعویض نمایید

فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی باید به موقع تعویض شوند تا از کیفیت آب خروجی کاسته نشود و سلامتی شما به خطر نیوفتد. عدم رعایت این نکته و تعویض نکردن به موقع فیلتر دستگاه تصفیه آب نه تنها از عملکرد دستگاه به شدت خواهد کاست بلکه امکان آلوده شدن آب خروجی دستگاه نیز وجود خواهد داشت. همچنین توصیه می شود فیلتر های پیش تصفیه را به موقع تعویض نمایید تا آسیبی به فیلتر مرحله چهارم (فیلتر ممبران) که اصلی ترین و گرانترین فیلتر این دستگاه است وارد نگردد.


حتما از فیلترهای استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید

 از آنجا که فیلتر های استفاده شده در دستگاه تصفیه آب مستقیما بر روی کیفیت آب خروجی تاثیر می گذارد تهیه فیلتر های با کیفیت و استاندارد برای دستگاه تصفیه آب بسیار مهم می باشد. در صورت استفاده از فیلتر های بی کیفیت علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه تصفیه آب، از کیفیت آب خروجی دستگاه نیز کاسته شده که گاها باعث ایجاد طعم و بوی نامطبوع آب میگردد.


در صورت عدم استفاده طولانی مدت، دستگاه تصفیه آب را خاموش نمایید

اگر قصد مسافرت دارید یا برای مدتی قصد استفاده از دستگاه تصفیه آب را ندارید حتما آب مخزن را خالی نموده و دستگاه را از برق جدا کنید تا از آسیب های احتمالی به پمپ جلوگیری به عمل آید.

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی شامل شیر ورودی آب , فیلتر الیافی , سوییچ فشار پایین , فیلتر کربن فعال , فیلتر کربن بلاک , پمپ , فیلتر ممبران , شیر فاضلاب , سوییچ فشار بالا , مخزن , فیلتر پست کربن و مواد معدنی و شیری که بر روی سینک متصل می شود. در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید به فیلترهای دستگاه تصفیه آب توجه کنید بسته به کیفیت آب تولید شده و داشتن فرآیند اسمز معکوس تعداد فیلترهای دستگاه تصفیه آب متفاوت است. نحوه نصب و ویژگی های کلیه قطعات به شرح زیر است :

۱- شیر سه راهی ورودی آب

شیر ورودی از طریق تبدیل (رابط) ، به انشعاب آب ورودی متصل می شود. از این طریق آب آشامیدنی شهری وارد فیلتر مرحله اول می شود .

انواع اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی

نوع اتصالات در دستگاه های تصفیه آب براساس شرکت سازنده آن متفاوت است. نوع اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی به اتصالات مهره ای و سریع تقسیم می شوند.

اتصالات مهره ای

در این نوع اتصالات با فشار دادن شیلنگ در داخل مهره و بستن آن به رزوه اتصال برقرار می شود و نیازی به بستن تفلون نیست. در برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی اتصالات از نوع مهره ای است.

اتصالات سریع یا QC

در دستگاه تصفیه آب با اتصالات سریع دیگر نیازی به فشردن شیلنگ در مهره نمی باشد , در این روش با فشردن شیلنگ به محل اتصال قطعات اتصال برقرار می شود. در این روش برای آب بندی نیازی به بستن نوار تفلون به محل اتصال نمی باشد.

۲- هوزینگ شفاف با فیلتر الیافی

بعد از اتصال دستگاه تصفیه آب به انشعاب آب ورودی , آب آشامیدنی برای اولین مرحله تصفیه وارد هوزینگفیلتر الیافی تصفیه آب می شود. این فیلتر کلیه گل و لای و ذرات درشت موجود در آب را کاملا حذف می کند. برای باز و بسته کردن هوزینگ از آچار مخصوص آن استفاده می شود.

۳- سوییچ قطع فشار پایین

این سوییچ به عنوان محافظ پمپ شناخته می شود به دلیل اینکه زمانی که آب قطع می شود این سوییچ پمپ را خاموش می کند و از خالی کار کردن و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند. برای تست سالم بودن قطعه ابتدا شیر آب ورودی را ببندید اگر پمپ خاموش نشود قطعه معیوب است ولی اگر پمپ کار نکند نشان دهنده سالم بودن سوئیچ است.

۴- شیر برقی

زمانی که پمپ دستگاه تصفیه آب به هر دلیلی قطع باشد این شیر ورودی آب به دستگاه تصفیه آب را قطع می کند. اگر شیر برقی خراب باشد آب ورودی به فیلتر تصفیه آب ممبران فشار لازم را نخواهد داشت بنابراین وارد دستگاه شده و از خروجی فاضلاب از دستگاه خارج می شود و در این صورت آب زیادی هدر می رود.

۵-  فیلترهای سه گانه(الیافی،کربن فعال و کربن بلاک) به همراه هوزینگ سفید رنگ

آب بعد ار عبور از فیلتر الیافی و حذف گل و لای و ذرات معلق به هوزینگ مرحله دوم و سوم وارد می شود. محفطه دوم که فیلتر کربنUDF در آن قرار دارد کلیه آلاینده های شیمیایی موجود در آب مثل کلر را حذف می کند و طعم و بوی آب را بهبود می دهد.

 

در هوزینگ مرحله سوم فیلتر کربن بلاک قرار دارد که عملکردی شبیه به فیلتر کربن فعال دارد و آلاینده های باقیمانده در آب از مرحله دوم را کاملا حذف می کند و طعم و بوی آب را بهبود می دهد. این فیلتر به صورت استوانه ای است که دور آن توری کشیده شده است.

حذف کلر آب در این مرحله اهمیت زیادی دارد چراکه فیلتر مرحله بعد یعنی فیلتر ممبران به کلر حساس است و ممکن است به فیلتر آسیب وارد شود.

۶- پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه های تصفیه آبی که از فرآیند اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند از پمپ برای تامین فشار آب برای فیلتر ممبران استفاده می شود. برای ورود آب به فیلتر ممبران آب باید فشار زیادی داشته باشد به دلیل اینکه این فیلتر ریز بافت است.

۷- فیلتر ممبران

آب بعد از مرحله سوم وارد پمپ دستگاه تصفیه آب می شود و با فشار وارد فیلتر ممبران تصفیه آب می گردد. در این مرحله کلیه املاح مضر در آب در غشای فیلتر ممبران باقی می ماند و در نهایت آبی عاری از آلودگی و آلاینده شیمیایی تولید می شود. فیلتر ممبران در دستگاه های تصفیه آبی قرار دارد که فرآیند تصفیه در آن از نوع اسمز معکوس باشد. فیلتر ممبران دو خروجی آب دارد یک خروجی که آب کثیف و حاوی املاح شیمیایی را به فاضلاب انتقال می دهد و یک خروجی دیگر که آب تمیز و عاری از آلاینده های شیمیایی را به مخزن دستگاه تصفیه آب انتقال می دهد. لازم بذکر است که فیلتر ممبران نسبت به کلر بسیار حساس است و در مرحله دوم و سوم باید کلر موجود در آب کاملا حذف شود که به آن آسیب وارد نشود.

۸سوئیچ قطع فشار بالا

این سوئیچ زمانی که شیر برداشت آب بسته باشد یا آبی در مخزن تصفیه آب نباشد پمپ را خاموش می کند. زمانی که شیر برداشت بسته باشد و به آب تصفیه شده نیازی نباشد در اثر فشار پمپ, فشار آب داخل شیلنگ ها بالا رفته و این فشار به دیافراگم سوئیچ انتقال می یابد و در نهایت با قطع جریان الکتریکی پمپ خاموش می شود.اگر مقداری از آب مخزن خارج شود فشار آب در داخل شیلنگ ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه فشار وارد شده به دیافراگم سوئیچ کاهش پیدا می کند و جریان برق برقرار می شود و دوباره پمپ دستگاه تصفیه آب شروع به کار می کند و میزان آب مصرفی دوباره جبران می شود.

۹- مخزن دستگاه تصفیه آب

آب تولید شده توسط فیلتر ممبران به صورت تدریجی می باشد بنابراین برای تولید آب نیاز به یک منبع است که آب تولید شده در آن ذخیره شود و بعدا توسط شیر برداشت قابل استفاده باشد. آب برای خروج از منبع  دستگاه تصفیه آب  نیاز به فشار دارد. بنابراین مخزن تصفیه آب از نوع تحت فشار می باشد. بدنه منبع از  پلی اتیلن ساخته شده است ولی برخی از منابع ذخیره آب فلزی با روکش پلی اتیلن هستند.

۱۰- فیلتر پست کربن و مینرال

آب بعد از عبور از فیلتر ممبران وارد فیلتر کربن نهایی می شود این فیلتر طعم و بوی آب را طبق ذائقه مصرف کننده تغییر می دهد. آب به دلیل ماندن در مخزن تصفیه آب ممکن است طعم و بوی ماندگی به خود بگیرد بنابراین با عبور از فیلتر پست کربن ، بوی آن بهبود می یابد.

آب بعد از فیلتر پست کربن وارد فیلتر مواد معدنی می شود و این فیلتر مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند منیزیم و کلسیم را به آب آشامیدنی اضافه می کند.

۱۱- فیلتر قلیایی

فیلتر قلیایی آخرین و مهم ترین فیلتر در دستگاه تصفیه آب خانگی است این فیلتر میزان PH آب آشامیدنی را افزایش می دهد و آن را از اسیدی شدن و مضراتی که برای بدن دارد دور می کند. آب قلیایی دارای خواصی است که برای بدن بسیار مفید است

۱۲- شیر برداشت روی سینک

بعد از عبور آب از فیلترهای مختلف آب تصفیه شده با بهترین کیفیت تولید می شود در مرحله آخر شما با باز کردن شیر برداشت روی سینک می توانید از خوردن آب تصفیه شده لذت ببرید.

زمان بازدید و تعویض فیلترهای آب شیرین کن

فیلتر اول فیلتر پلی پروپلین 5 میکرون 

پایان عمر این فیلتر از تغییر رنگ آن و اشباع شدن از ناخالصی ها مشخص می گردد، محفظه این فیلتر شفاف بوده و میتوان تغییر رنگ آن را مشاهده کرد که در زمان تعویض، رنگ آن قهوه ای تیره میشود و بسته به محل نصب دستگاه عمر آن بین 4 تا 6 ماه متغیر است.

فیلتر دوم فیلتر کربن گرانول

عمر این فیلتر غالبا چهار تا شش ماه میباشد که جهت بهبود بو و مزه آب استفاده میشود. 

فیلتر سوم فیلتر کربن بلاک

عمر و زمان عوض كردن فیلتر تصفیه اب کربن مشابه فیلتر دوم است و گاها در فیلتر سوم از فیلتر آب تصفیه 1 میکرون PP استفاده میشود که عمر آن هم چهار تا شش ماه است که توجه داشته باشید 3 فیلتر اول دستگاه مراحل 1 و 2 و 3 باید هر 3 با هم تعویض شوند.

فیلتر چهارم membrane

عمر این فیلتر با انجام تست تی دی اس مشخص میگردد و بستگی به آب منطقه و سختی آن دارد که از 1 سال تا 1 سال و نیم عمر خواهد کرد و هرگاه طعم اب خروجی دستگاه نزدیک به طعم آب ورودی آن باشد یعنی زمان تعویض فیلتر فرا رسیده است در صورت تعویض به موقع فیلتر های 3 مرحله اول فیلتر ممبران تا بیشتر از دو سال نیز عمر میکند.

فیلتر پنجم(پست کربن)

مدت زمان تعویض این فیلتر پس از گذشتن 1500 گالن معادل 5676 لیتر آب از آن است و معمولا بین یک تا یک سال و نیم عمر میکند.

فیلتر ششم mineral

این فیلتر در مرحله ششم مورد استفاده قرار میگیرد و زمان تعویض آن مشابه فیلتر پنجم است که لازم به ذکر است که 3 فیلتر مرحله 4 و 5 و 6 باید هر سه با هم تعویض شوند تا اب سالم و گوارایی اسفاده کنید و نباید به صورت  تک در مدت زمان های مختلف تعویض شوند.

فیلتر هفتم قلیایی (آلکالاین)

فیلتر قلیایی یا قلیایی کننده آب با یونیزه کردن اب باعث کاهش بیماری هایی نظیر قند ,چربی و مشکلات گوارشی و بی حالی و درد میشود این فیلتر معمولا 12 ماه یک بار تعویض میشو همراه با فیلترهای 4 تا 6

فیلتر هشتم لامپ اشعه فرابنفش (UV)

این فیلتر از نوعی اشعه‌ی ماوراء بنفش برای کشتن میکروب‌ها و باکتری‌ها و انواع ویروس‌ها استفاده می‌کند. فرآیند ساده و مؤثری دارد و بالغ بر 99.99 درصد از موجودات زنده در آب را از بین می‌برد. اشعه UV توسط یک لامپ جیوه در دستگاه تولید می‌شود و خطری برای سلامتی ندارد. این نوع فیلتر برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها فوق‌العاده‌اند. عمر این فیلتر زیاد است و تا زمانی که لامپ آن نسوزد استفاده میشود میتوان گفت معمولا 2 تا 3 سال عمر میکنند.

اشتراک گذاری مطلب
LinkedinLinkedinLinkedin

دیگر مطالب پیشنهادی آمیار

مشاهده مطالب بیشتر